Dr Zoran
Janjetović
Nemci i
Mađari u Jugoslaviji na kraju Drugog svetskog rata
Nemci i Mađari su spadali među
tri najveće nacionalne manjine u Jugoslaviji između dva svetska rata.[1]
Oni su živeli rasuti u velikom delu severnih oblasti: Sloveniji, Hrvatskoj i
Slavoniji, Bačkoj, Baranji i Banatu, a pojedine manje grupe su se posle 1878.
naselile i u Bosni.[2]
Nemci su u austrijskom, a Mađari u ugarskom delu Habzburške monarhije važili za
državotvorne narode, što se u mnogo čemu pozitivno odražavalo na njihov konkretan
položaj,[3]
iako ne treba zanemariti da su unutar oba ova naroda postojale i ogromne
socijalne razlike koje su nekada činile da položaj dosta pripadnika
„povlašćenih“ naroda bude u stvarnosti gori nego položaj nekih pripadnika
etničkih manjina.[4]
Pored toga, Mađari i Nemci u autonomnoj
Kraljevini Hrvatskoj i Slavoniji, kao i Nemci u Ugarskoj nisu ni formalno, ni
faktički spadali u povlašćene narode, iako je njihov položaj bio nešto bolji od
položaja ostalih manjina.[5]
Raspadom Austro-Ugarske pripadnici ova dva naroda su se protiv svoje volje
našli u položaju nacionalnih manjina. Novi vlastodršci poneti trijumfalnim
nacionalizmom, nisu bili skloni da prave veliku razliku među pojedinim
manjinama niti među pojedinim slojevima manjinskog stanovništva, identifikujući
ih kolektivno sa svim stvarnim i navodnim zlima koje su pripadnici
državotvornih naroda (Srba, Hrvata i Slovenaca) prepatili tokom isotrije u Habzburškoj
monarhiji. Zbog toga položaj kako Nemaca, tako i Mađara, tokom celog međuratnog
razdoblja nije bio zadovoljavajući. Posebno je loš bio položaj Nemaca u
Sloveniji i Mađara u Vojvodini, iako se on u celini nije razlikovao od
tadašnjeg evropskog proseka postupanja sa nacionalnim manjinama.[6]
Zbog toga nije čudo što se kod pripadnika ove dve manjine nije razvio osećaj
lojalnosti novoj državi i što su mnogi od njihovih pripadnika bili skloni da
potpadnu pod propagandu svojih matičnih zemalja koje su pokušavale da ih instrumentalizuju za
svoje spoljnopolitičke ciljeve.[7]
Istovremeno nespremnost jugoslovenskih vlasti da u suštinskim stvarima izađu u
susret nacionalnim manjinama, njihova slabost koja im je onemogućavala da od
države same iznude ustupke, upućivala je manjine na oslanjanje na zemlje
matice. Određeni ustupci koje im je jugoslovenska vlada dala radi poboljšanja
odnosa sa Nemačkom i Mađarskom tokom tridesetih i početkom četrdesetih godina –
budući da su bili iznuđeni potrebama spoljne politike a ne plod dobre volje i
velikodušnog razumevanja – utvrđivali su manjine u takvom stavu i u osnovi nisu
razvijali osećaj privrženosti državi u kojoj su živele.
Ovo je došlo do izražaja
prilikom napada Nemačke i njenih saveznica na Jugoslaviju u aprilu 1941.
godine. Iako se deo pripadnika obe manjine odazvao mobilizaciji, dobar deo je u
srcu ili čak u praksi bio na strani napadača. Na mnogo mesta njihove oružane
ili neoružane skupine su preuzele vlast pre povlačenja jugoslovenske vojske,
razoružavale jugoslovenske vojnike i jedinice u povlačenju, a na nekoliko mesta
je došlo i do oružanih sukoba. Žrtve koje su tom prilikom pale (uglavnom iz
redova Srba), iako su češće stradale od regularne nemačke i mađarske vojske, na
kraju rata će ući u ukupan saldo žrtava za koje će kolektivna odgovornost biti
pripisana ovim nacionalnim manjinama, u istoj meri kao i njihovim matičnim
državama.[8]
Komadanje jugoslovenske države
je dovelo i do komadanja dve nacionalne manjne koje su – opterećene brojnim
regionalnim razlikama - tek počele da srastaju u celovite nacionalne grupe.
Tako su Nemci iz enklave Kočevje – koja je pripala Italiji – iseljeni.[9]
Oni u donjoj Štajerskoj su postali građani Trećeg rajha jer je oblast u kojoj
su živeli bila pripojena rajhu, a lokalni Nemci su dobili vidnu ulogu u aparatu
vlasti.[10]
Nemci u novostvorenoj Nezavisnoj državi Hrvatskoj (koja je obuhvatala veći deo
Hrvatske i celu Bosnu i Hercegovinu) su dobili autonoman status, uključujući i
zasebne oružane odrede.[11]
Mađarima to nije uspelo, a njihov položaj je stalno bio pod senkom ne najboljih
odnosa NDH sa Mađarskom. Njih je stalno kvarila mađarska ankesija Međumurja,
čime su tamošnji Mađari proglašeni mađarskim državljanima.[12]
Ista je bila i situacija u Bačkoj i Baranji, s tim što su se tamošnji Nemci
pridružili Narodnom savezu Nemaca u Mađarskoj, postavši uz transilvanijske
Saksonce, njegov najradikalniji deo.[13]
U Banatu i Srbiji su pak Nemci dobili široku personalnu i grupnu autonomiju,
čineći istovremeno kičmu državnog aparata u službi nemačkih okupatora. Tamošnja
mađarska manjina je dobila drugorazredan značaj, a njen položaj je bio samo
donekle uporediv sa položajem Nemaca u Bačkoj, budući da njihova zemlja matica
nije bila ta koja je mogla da diktira uslove.[14]
Zbog istorijskih suprotnosti, nezadovoljavajućeg položaja u međuratnoj
Jugoslaviji, nacionalnog zanosa izazvanog spoljnopolitičkim uspesima zemalja
matica neposredno pred izbijanje Drugog svetskog rata i na njegovom početku,
kao i instrumentalizovanjem od strane ekstremnih nacionalističkih krugova iz
matičnih zemalja, velika većina jugoslovenskih Nemaca i Mađara se svrstala na
stranu sila Osovine. U nacionalno podeljenoj Jugoslaviji to nije bila nikakva
manjinska specifičnost: svaki narod je imao tendenciju da gleda samo svoje
interese, zanemarujući interese zemlje kao celine, a vodeći političari su
dodatno usmeravali mase u tom pravcu.[15]
Ovakva politika nacionalne
isključivosti je nastavljena tokom rata, ali su posledice bile mnogo
tragičnije: prvo po Slovence, Srbe i Jevreje, a krajem rata po Nemce i Mađare.
Zločini koje su okupatorske vlasti počinile tokom rata, a u kojima su delom
učestvovali i pripadnici manjinskih narodnosti, dovešće do surove osvete na
kraju rata.[16]
Ovu osvetu će sprovesti patizani predvođeni KPJ. Ona će biti pre svega
nacionalno motivisana, ali će imati internacionalistički ideološki predznak i
odvijaće se u sklopu mnogo šireg talasa terora i obračuna sa političkim i
klasnim neprijateljima. Paradoksalno, baš su ti politički, ideološki i klasni internacionalisti
bili glavni zagovornici „etničkog čišćenja“ manjinskog stanovništva.
Takvi planovi su se javili još
tokom međuratnog razdoblja. Tako je četnička organizacija (koja u
organizacionom smislu nije imala ništa sa četnicima Draže Mihajlovića koji su
stupili na scenu tek posle kapitualcije Kraljevine Jugoslavije) tokom
tridesetih godina, prilikom pravljenja planova o preuređenju zemlje, imala
planove o proterivanju Jevreja i drugih „tuđinskih“ elemenata iz Vojvodine.[17]
Slične ideje su gajile i dve rivalske nacionalističke organizacije: nominalno pro-jugoslovenska
ORJUNA i pro-srpska SRNAO.[18]
U mirnodopskim uslovima ovakve ideje bile su izgnane na rub političkog spektra.
Ratna stradanja, uključujući i masovna proterivanja srpskog i slovenačkog
stanovništva koja su sprovodili nemački i mađarski okupatori, kao i ustaše,[19]
doprinela su da se o ovakvom načinu „rešavanja“ manjinskog pitanja počne
razmišljati kao o realnoj opciji. One su se ponovo javile u krilu četničke
organizacije stvorene posle aprilskog sloma. Već u junu 1941. četnički ideolog
dr Stevan Moljević je napisao memorandum u kome se založio da Srbi budu vodeći
narod na Balkanu, a da njihova etnička teritorija bude „očišćena“ od svih
nesrpskih elemenata. Taj cilj je nameravao postići proterivanjima i razmenom
stanovništva, a na umu nije imao samo pripadnike nacionalnih manjina.[20]
Njegov koncept je podržao četnički vođa Draža Mihajlović, koji je u jednom
proglasu naglasio da je jedan od ciljeva četničkog pokreta da buduća „Velika
Srbija“ bude „očišćena“ od nacionalnih manjina i svih „anacionalnih“ elemenata.[21]
Takve ideje su usvojene i na savetovanju mladih četničkih intelektualaca u selu
Šehovići od 30. novembra do 2. decembra 1942. godine, kome je prisustvo
nekoliko četničkih komandanata (Ostojić, Lašić, Đurišić) dalo službeni ton.[22]
Takve ideje su ušle i u priručnik o četničkoj borbi, u delu koji je govorio o
planovima za budućnost.[23]
Četnici su ostali verni takvim idejama i kasnije tokom rata.[24]
Nezavisno od četnika, usled
teškog iskustva sa nemačkom okupacijom koja je krunisala gotovo stogodišnju
nacionalnu borbu između Slovenaca i Nemaca, slične planove o izgonu Nemaca
pravili su i slovenački nacionalni intelektualci. Takve zahteve su oni ponovili
više puta između 1941. i 1943. godine, a tajnim kanalima oni su postali poznati
i u Londonu, gde je bilo sedište izbegličke jugoslovenske vlade i gde su se Saveznici već bavili sličnim
idejama.[25]
Čini se da su baš ti slovenački građanski intelektualci koji su se pridružili
partizanskom pokretu (OF – Osvobodilna fronta) pod vođstvom Komunističke
partije Jugoslavije bili veza između građanskih nacionalista i nominalnih levih
internacionalista.[26]
Posle oslobođenja istočnih delova zemlje, doći će i do priključenja novouspostavljenim
komunističkim vlastima nekih srpskih građanskih intelektualaca koji nisu
sarađivali ni sa četnicima ni sa kolaboracionističkom Nedićevom vladom.
Kombinacija komunističkog pan-slavizma, građanskog nacionalizma,
osvetoljubivosti zbog ratnih stradanja i materijalnih interesa novog režima
(posebno kad su bili u pitanju imućniji folksdojčeri), odlučujuće će uticati na
sudbinu pripadnika nemačke i mađarske manjine u poslednjoj fazi rata i u prvim
mesecima mira.
Partizanski pokret je bio
jedina zaraćena strana u raskomadanoj Jugoslaviji koji je ne samo nominalno bio
višenacionalan. Obećavajući socijalnu revoluciju i nacionalnu ravnopravnost on
je pokušao da pridobije i pripadnike nacionalnih manjina. Oni su već pre rata
činili srazmeran deo Komunističke partije Jugoslavije u severnim delovima
zemlje, ali je dobar deo tih kadrova stradao već na početku rata. Kasniji
pokušaji da se pripadnici manjina, a posebno nemačke i mađarske, u većem broju
pridobiju za učešće u Narodnooslobodilačkom pokretu, uglavnom su dali mršave
rezultate.[27]
Budući da su okupacijom i razbijanjem Jugoslavije Srbi postali glavni
gubitnici, jasno je da su oni bili i najbrojniji u redovima NOP, dok su propast
države manjinci uglavnom doživeli kao oslobođenje. Iako su uviđali da pozivi
Nemcima i Mađarima da se pridruže NOP nisu nailazili na veći odziv, rukovodioci
partizanskog pokreta nisu odustajali, iako su njihovi pozivi u borbu sve više
dobijali prizvuk pretnje kolektivnom kaznom svima koji su uprljali ruke
slovenskom krvlju[28]
Bilo je to u skladu sa donekle
protivrečnim strujanjima i procesima unutar partizanskog rukovodstva. Politbiro CK KPJ je u oktobru 1943.
proklamovao da se NOP bori za federaciju južnih Slovena (uključujući i Bugare).[29]
Time je jasno istaknut (pan-) slovenski karakter pokreta. Partizanski ad hoc
parlament, AVNOJ, je uskoro na svom drugom zasedanju u Jajcu 29-30. novembra
1943. godine, doneo odluku da će buduća Jugoslavija biti izgrađena na
federalnom principu koji će obezbediti ravnopravnost južnoslovenskih naroda, uz
garantovanje prava nacionalnim manjinama.[30]
Ubrzo posle zasedanja AVNOJ-a, njegov sekretar Rodoljub Čolaković je posetio
Naučni institut pri Izvršnom odboru OF i saopštio odluku da se Nemci posle rata
isteraju iz zemlje.[31]
Ovo bi impliciralo da je odluka (samo o Nemcima, ne i o Mađarima!) bila doneta
ubrzo posle drugog zasedanja AVNOJ-a.[32]
Postavlja se, međutim, pitanje zašto se onda PK KP Slovenije tokom jula 1944.
bavila pitanjem izgona Nemaca i drugih inorodnih iz Donje Štajerske, odnosno,
zašto su se Komisija za utvrđivanje ratnih zločinaca i njihovih pomagača i studijska
komisija Osvobodilne fronte, ponovno bavile tim pitanjem u septembru 1944.
godine? Ova komisija je odlučila je 27. novembra 1944. da iz Slovenije treba
isterati sve Nemce koji su se ogrešili o slovenačke interese, one koji su se
doselili posle 6. aprila 1941, kao i
članove nacističkih organizacija, tj. de
facto sve folksdojčere. Slično je važilo i za Mađare, s tim što se smatralo
da će broj njihovih izgnanika (sa slovenačke teritorije) biti mali.[33]
To implicira da u to vreme još nije bila doneta konačna odluka na opštedržavnom
nivou. Gotovo istovremeno, u septembru 1944, tajna partizanska policija, OZN-a,
za Zagrebačku oblast je pristupila proterivanju politički nepoćudnih Mađara –
koji nisu hteli da stupe u NOV ili koji su imali nekoga u neprijateljskim
formacijama – iz bjelovarskog i moslovačkog okruga. Muške članove porodica je
trebalo logorisati. Slično je krajem te godine postupano i u Đakovštini i u
okrugu Slavonski Brod – sa Mađarima, neizbeglim Nemcima, ali i Hrvatima.[34]
U to vreme već su počeli
procesi koji su ukazivali na to kakva će bit dalja sudbina pripadnika nemačke,
a delom i mađarske manjine. Početkom oktobra 1944. jedinice Crvene armije i NOV
zauzele su Banat, a do sredine meseca i Bačku. U Banatu je rukovodstvo „Nemačke
narodne grupe“ detaljno isplaniralo evakuaciju, ali do poslednjeg trenutka nije
smelo da je sprovede zbog nedostatka odobrenja iz Beograda, odnosno Berlina.
Zbog toga je oko 90% prisutnih folskdojčera došlo pod vlast partizana.[35]
Sa malobrojnim Nemcima, povukao se i takođe manji broj Mađara, dok je većina,
smatrajući da se ničim nije ogrešila o Srbe i Jevreje, ostala kod svojih kuća.[36]
U Bačkoj nikakva evakuacija nemačkog stanovništva nije planirana – da se ne
zaplaše mađarkse vlasti – ali je nešto zapadniji položaj omogućio nekoliko dana
za odlazak onima koji su hteli da se sklone.[37]
Po podacima Vojne uprave, u jesen 1944. u Bačkoj, Baranji i Banatu je ostalo
oko 155.000 Nemaca. Po jednom drugom izvoru, bilo ih je svega oko 100.000.[38]
Ovo se objašnjavalo time što su se u kritičnom trenutku mnogi – posebno iz
redova inteligencije i imućnijih slojeva – izjasnili kao Mađari,[39]
svakako u nadi da će tako lakše izmaći represalijama. Što se mađarskog
stanovništva Bačke tiče, jedan njegov deo se u strahu od pobede NOP počeo
iseljavati već 1943. godine.[40]
U Sremu su Mađari, zbog uznemiravanja od strane NOV i pokušaja nasilne
regrutacije, već u januaru 1944. godine od vlade u Zagrebu tražili iseljenje u
Mađarsku, ali do njega nije došlo zbog okupacije Mađarske u martu te godine.[41]
U to vreme nekih 25.000 Nemaca iz rasutih slavonskih sela je radi veće
bezbednosti preseljeno u istočni Srem uprkos protesta nemačke diplomatije i
vlade NDH.[42]
Tokom oktobra i do početka novembra 1944. nemačko stanovništvo Srema i
Slavonije je na organizovan način evakuisano.[43]
Već 9. oktobra 1944, Glavni
narodnooslobodilački odbor Vojvodine u svom proglasu je Nemce isključio iz
uživanja bilo kakvih prava, a šest dana kasnije je okružnim NOO naredio izradu
spiska svih pretežno nemačkih, mađarskih i rumunskih mesta koja su pomagala
okupatore.[44]
U mestima bez manjinskog stanovništva osnovani su narodnooslobodilački odbori
kao jezgra nove vlasti.[45]
Radi što bržeg i uspešnijeg stavljanja pod kontrolu novih vlasti ovih oblasti
sa heterogenim stanovništvom i bogatim privrednim resursima za dalje vođenje
rata, 17. oktobra je uvedena Vojna uprava za Bačku, Banat i Baranju sa
generalom Ivanom Rukavinom na čelu. Ona je imala neskriveno slovenski karakter
a kao svoj cilj proklamovala je uklanjanje posledica okupacije i delatnosti
pripadnika manjina i pripremanja narodnooslobodilačkih odbora za preuzimanje
vlasti. Za manjinsko stanovništvo je uveden ceo niz ograničenja – kretanja,
upotrebe jezika itd., kao i prinudni rad.[46]
Još od prvih dana i pre pravog uspostavljanja
organa nove vlasti dolazilo je do zlostavljanja, hapšenja, pljačke[47]
i silovanja[48]
pripadnika manjinskih zajednica, kao i do pojedinačnih, grupnih a mestimično i
masovnih ubistava Nemaca i Mađara.[49]
Sva ta ubistva su još daleko od toga da budu rasvetljena, ali iz svedočanstava
preživelih svedoka i sačuvanih dokumenata, očigledno je da su počinioci bili u
najvećem broju pripadnici NOV i OZN-e, kao i da se život mogao izgubiti iz niza
razloga: pripadnosti nekoj od „fašističkih organizacija“, učešća u okupacionom
aparatu vlasti, zbog rodbine u vojnim formacijama okupatora, zlostavljanja
slovenskog stanovništva ili učešća u ratnim zločinima, posedovanja oružja ili
nekog dela vojne opreme, ali i zbog lične mržnje i osvete, pohlepe suseda,
greške, pokušaja da se spasu članovi porodice ili imovina itd.[50]
Sudeći po svedočanstvima, broj ubijenih
je u velikoj meri zavisio od konkretnih okolnosti: raspoloženja stanovništva,
međuljudskih odnosa, prisustva nekog blagonaklonijeg jugoslovenskog ili
sovjetskog oficira itd. U svakom slučaju, nema dokaza da je postojala nekakva
„akcija inteligencija“ o kojoj govore neki nemački autori.[51]
Kao što to često biva u
sličnim situacijama, brojevi ubijenih – kako Nemaca, tako i Mađara koji se u
literaturi navode su vrlo različiti. Po pravilu, brojevi koji prvi dospeju u
javnost su preuveličani – zbog pretrpljenog straha, glasina, iz propagandnih
razloga itd.[52]
Po proračunima nemačke vlade s početka šezdesetih godina, u prvom valu osvete,
palo je 5.777 folksdojčera, uglavnom u Bačkoj i Banatu.[53]
Proračunavanja koja su devedesetih godina XX veka sproveli sami folksdojčeri,
došla su do 7.199 ubijena, 154 samoubice i 696 nestalih u celoj zemlji.[54]
Po nedavno objavljenim podacima OZN-e u Vojvodini je od jesen 1944. ubijeno
6.763 Nemca.[55]
U istom talasu nasilja i osvete, stradali su i Mađari. I o broju žrtava među
njima su tokom prethodnih decenija iznošeni različiti brojevi koji su se
kretali od 5.000, preko 20.000, 30.000. do 40.000 i čak 45.000.[56]
Aleksandar Kasaš je na osnovu, dakako nepotpunih spiskova žrtava, procenio da
je stradalo između 5.000 i 8.000 Mađara.[57]
Već citirani dokument OZN-e navodi broj od 1.776 ubijenih Mađara, ali on
svakako nije potpun.[58]
Kao što je rečeno, nemačko i
mađarsko ( a ponegde i „nepouzdano“ rumunsko) stanovništvo je terano na
prinudni rad,[59]
a u vezi s tim je stajao i proces logorisanja nemačkog i delimično mađarskog
stanovništva. Pri tom je načinjena regionalna i nacionalna razlika. Nemci su
viđeni kao glavni krivci u Banatu, dok su ostale manjine smatrane samo za
saučesnike ili pasivne posmatrače; s druge strane, Mađari u Bačkoj su smatrani
za podjednako krive i zasluživali su isti tretman kao i Nemci.[60]
Sa delimičnom internacijom Namca se počelo već sutradan po zavođenju Vojne
uprave, i to u Banatu, dok je taj proces u Bačkoj počeo tek sredinom novembra.[61]
S druge strane, sa delimičnim interniranjem Mađara se počelo 19. oktobra 1944.
godine.[62]
Iako se na početku činilo da će sudbina ove dve manjine biti ista ili vrlo
slična, ubrzo je došlo do razlikovanja koje je za kratko vreme postalo
drastično. Zbog toga ćemo ukratko prvo prikazati sudbinu Nemaca, a potom i
Mađara.
Proces logorisanja folksdojčera
je nastavljen postepeno do sredine 1945. godine, kada je obuhvatio najveći deo
Nemaca koji su se još zatekli na tlu Jugoslavije. Sudbina folskdojčera u
Slavoniji i Sloveniji se u tom pogledu nije razlikovala od sudbine onih u
Vojvodini, iako je njihov broj zbog predratnog stanja, evakuacije, bega i
direktnih proterivanja iz Slovenije,[63]
tamo bio neuporedivo manji.[64] Mihael Portman smatra da do proleća 1945. o
tome nije postojala centralna naredba, već se proces odvijao nejedinstveno i
sporadično.[65]
Na njega su uticali pojedini događaji i lokalne okolnosti.[66]
Do sredine 1945. godine, proces je završen, tako da je mogla da počne
kolonizacija partizanskih dobrovoljaca na nemačka imanja – koja su im bila
oduzeta odlukom Predsedništva AVNOJ-a 21. novembra 1944. godine.[67]
Logorisano je oko 90% folksdojčera u Vojvodini, što je iznosilo oko 90.000 do
100.000 ljudi,[68]
dok je još nekoliko hiljada bilo logorisano u Hrvatskoj i Sloveniji. Krajem 1944.
i početkom 1945. godine, u više železničkih transporta, više grupa, većim delom
žena starih između 17 i 35 godina uz izvestan broj muškaraca starih od 15 do 45
godina, na sovjetski zahtev, poslato je u SSSR. Tamo su do 1949. godine pod
vrlo teškim uslovima obavljali prinudni rad u rudnicima i na gradilištima, kada
su otpušteni u isto
[1] Po popisu 1921. godine, u Kraljevini SHS je
bilo 467.658 Mađara i 505.790 Nemaca. Deset godina kasnije popisano je 468.185
Mađara i 499.969 Nemaca. Treća velika nacionalna manjina su bili Albanci, kojih
je po prvom popisu bilo 439.657, a po drugom 508.259. Uprkos nesklonosti vlasti
manjinama, migracijama, oportunističkom menjanju identiteta itd, može se ipak
reći da su jugoslovenski popisi davali uglavnom tačnu sliku etničkog sastava
stanovništva države. (Up. Zoran Janjetović, Deca careva, pastorčad kraljeva.
Nacionalne manjine u Jugoslaviji 1918-1941, Beograd 2005, 81-82.)
[2] Pregled procesa naseljavanja i rasporeda nemačkog i mađarskog stanovništva
v. u: Janjetović, n.d., 32-59.
[3] Janez Cvirn, Trdnjavski trikotnik.
Politična orijentacija Nemcev na spodnjem Štajerskem (1861-1914), Maribor 1997;
Jörg K. Hoensch, A History of Modern Hungary 1867-1986, London, New York 1988,
str. 48-76; Oskar Jászi, Magyariens Schuld, Ungarns Sühne. Revolution und
Gegenrevolution in Ungarn, München 1923; Dimitrije Kirilović, Asimilacioni
uspesi Mađara u Bačkoj, Banatu i Baranji. Prilog pitanju demađarizacije
Vojvodine, Novi Sad 1937; László Katus, Die Magyaren, u: Adam Wandruszka, Peter
Urbanitsch (Hrsg.), Die Habsburgermonarchie 1848-1918, III. Die Völker des
Reiches, Wien 1980; Vladimir Margan, Pomađarivanje u bivšoj Ugarskoj, Glasnik
istorijskog društva u Novom Sadu, VIII, 1935; Eduard G. Staudinger, Die
Südmark. Aspekte der Programmatik und Struktur eines deutschen Schutzvereines
in der Steiermark bis 1914, u: Helmut Rumpler, Arnold Suppan (Hrsg.),
Geschichte der Deutschen im Bereich des heutigen Slowenien 1840-1941, München
1998; Ivan Šimonič, Zgodovina kočevskega ozemlja, u: Kočevski zbornik. Razprave
o Kočevskih in njenih ljudeh, Ljubljana 1939; Fran Zwitter, Etnična struktura
in politična vloga slovenskih deželah od srede XIX. do začetka XX. stoletja,
Jugoslovenski istorijski časopis, 3-4, 1973.
[4] Jože Rus, Jedro kočevskega
vprašanja. Zgodovina, sedajnost in bodočnost kočevskega gospodarstva in
njegovih prirodnih in socijalnih podlag, u: Kočevski zbornik; Hans Maier, Die
deutschen Siedlungen in Bosnien, Stuttgart 1924.
[5] Friedrich Gottas, Die Deutschen in Ungarn,
u: Wandruszka, Urbanitsch (Hrsg.), n.d.; Reimund Friedrich Kaindl, Geschchte
der Deutschen in den Karpatländern, III, Gotha 1911; Günter Schödl, Am Rande
des Reiches, am Rande der Nation: Deutsche im Königreich Ungarn (1867-1914/18),
u: Isti (Hrsg.), Deutsche Geschichte im Osten Europas. Land an der Donau,
Berlin 1995; Holm Sundhaussen , Die
Deutschen in Kroatien-Slawonien und Jugoslawien, u: Schödl (Hrsg.), n.d., str.
292-314; Ingomar Senz (Hrsg.), Donauschwäbische Geschichte, II. Wirtschaftliche
Autarkie und politische Entfremdung 1806-1918, München 1997; Georg Wild,
Deutsche Siedlungen in Syrmien, Slawonien und Bosnien, Südostdeutsches Archiv,
XIV, 1970; Valentin Oberkersche, Die Deutschen in Syrmien, Slawonien und
Kroatien bis zum Ende des Ersten Weltkrieges. Ein Beitrag zur Geschcihte der
Donauschwaben, Stuttgart 1972; Vladimir Geiger, Nijemci u Đakovu i Đakovištini,
Zagreb 2001, str. 9-89; E. Meynen (Hrsg.), Das Deutschtum in Slawonien und
Syrmien. Landes- und Volkskunde, Leipzig 1942; László Szita, Identitätsprobleme
der Magyaren in Kroatien, u: Gerhard Seewann (Hrsg.), Minderheitenfrage in Südosteuropa, München 1992; Josip Gujaš, „Nacionalna odbrana“ Mađara u Slavoniji na prijelomu XIX i XX stoljeća u okviru Slavonske akcije, Historijski zbornik, XXIII-XXIV, 1970-1971; Maier, n.d.
[6] Šandor Mesaroš, Položaj Mađara u
Vojvodini 1918-1929, Novi Sad 1981; Isti, Mađari u Vojvodini 1929-1941, Novi
Sad 1989; Aleksandar Kasaš, O jednoj predstavci jugoslovenskih Mađara iz 1940.
godine, Istraživanja, XIV, 1992; Isti, Mađari u Vojvodini, 1941-1946, Novi Sad
1996, str. 13-24; Enikő A. Sajti, Hungarians in the Vojvodina 1918-1947,
Boulder, Col. 2003, str. 3-187; Das Schicksal der Deutschen in Jugoslawien,
Augsburg 1995, str. 15E-44E; Zoran Janjetović, Nemci u Vojvodini, Beograd 2009,
str. 107-276; Matthias Annabring,
Volksgeschichte der Donauschwaben in Jugoslawien, Stuttgart 1955; Sundhaussen,
n.d., 315-335; Carl Bethke, Deutsche und ungarische Minderheiten in Kroatien und der Vojvodina 1918-1941. Identitätsentwürfe und
ethnopolitische Mobilisierung, Wiesbaden 2009, str. 157-616; Situazione dei
magiari in Jugoslavia, Budapest 1941; Ungarisches Minderheitenschicksal in
Jugoslawien, Budapest 1941; Ewald Amende (Hrsg.), Die Nationalitäten in den
Staaten Europas. Sammlung von Lageberichten, Wien, Leipzig 1931; Nikola Gaćeša,
The Germans in the Agrarian Reform and Land Ownership Patterns in the Vojvodina
Province During the Period from 1919 to 1941, u: The Third Reich and Yugoslavia
1933-1945, Belgrade 1977.
[7] Dušan Biber, Nacizem in Nemci v
Jugoslaviji 1933-1941, Ljubljana 1966; Bethke, n.d., 381-616; Sajti, n.d.,
passim; Janjetović, Nemci, 220-241; Annabring, n.d., 67-71; Josip Mirnić, Nemci
u Bačkoj u Drugom svetskom ratu, Novi Sad 1974, str. 25-51; Akiko Shimizu, Die deutsche Okkupation des serbischen Banats 1941-1944 uner besonderer Berücksichtigung der deutschen Volksgruppe in Jugoslawien, Münster 2003, str. 37- 79.
[8] Saopštenja o zločinima okupatora i njihovih pomagača u Vojvodini 1941-1944. godine, I. Bačka i Baranja,
Novi Sad 1946, str. 8-28; Sándor Végh, Le système d'occupation allemand dans le
Banat Yougoslave 1941-1944, u: Les systèmes d'occupation en Yougoslavie
1941-1945, Belgrade 1963, str. 497; Biber, n.d., 251-267; Mirnić, n.d., 91;
Petar Kačavenda, Nemci u Jugoslaviji 1918-1945. godine, Beograd 1991, str.
25-27; Branisalv Popov Miša, Nemački zatvori i koncentracioni logori u Banatu
1941-1944. godine, Beograd 1992, str. 10-25; Kasaš, Mađari, 33-37, 100, 116;
Sajti, n.d., 198-211; Shimizu, n.d., 83-120; Janjetović, Nemci, 287-300; Das
Schicksal, 45E-50E.
[9] Hans Hermann Frensing, Die
Umsiedlung der Gottscheer Deutschen. Das Ende einer südostdeutschen Volksgruppe, München 1970; Tone Ferenc, Nacistička
politika denacionalizacije u Sloveniji u godinama od 1941 do 1945, Ljubljana,
Beograd 1979, str. 503-540; Das Schicksal, 82E-83E.
[11] Wilhelm Sattler, Die deutsche
Volksgruppe im Unabhängigen Staat Kroatien, Graz 1943; Zdravko Krnić, The
German Volksgruppe in the Independent State of Croatia as an Instrument of
German Occupation Policy in Yugoslavia, u: The Third Reich and Yugoslavia; Z.
Krnić, S. Ljubljanović, C. Tomljanović, Neki podaci o organizaciji i radu
Njemačke narodne skupine u NDH, Zbornik Historijskog isntituta Slavonije, 1,
1963; Antun Miletić, The Volksdeutschers of Bosnia, Slavonia and Srem Regions
in the Struggle Against the People's Liberation Movement (1941-1944), u: The
Third Reich and Yugoslavia; Holm Sundhaussen ,
Zur Geschichte der Waffen-SS in Kroatien 1941-1945, Südost-Forschungen, XXX, 1971; Valentin Oberkersch, Die Deutschen in Syrmien, Slawonien und Bosnien. Geschichte einer deutschen Volksgruppe in Südosteuropa, Stuttgart 1989,
str. 367-447; Kačavenda, n.d., 48-54.
[12] Marica Karakaš Obradov, Dobrovoljna i prisilna preseljenja u Hrvatskoj tijekom Drugog svjetskog rata i poraća (doktorat u rukopisu), Zagreb 2011, str. 234- 241; Kasaš,
Mađari, 124-129.
[13] Josip Mirnić, Sistem fašističke
okupacije Bačke i Baranje, Zbornik Matice srpske za društvene nauke, 35, 1963;
Isti, Nemci, 83-324; Kasaš, Mađari, 37-113, 130-155.
[14] Shimizu, n.d., 173-298; Végh, n.d., 508,
516-520, 552-553; Ekkehard Völkl, Der Westbanat 1941-1944. Die deutsche, die
ungarische und andere Volksgruppen, München 1991, str. 73-79; Sajti, n.d.
329-335; Kasaš, Mađari, 115-123; Kačavenda, n.d., 29-34.
[15] Branko Petranović, Istorija
Jugoslavije 1918-1988, I. Kraljevina Jugoslavija 1918-1941, Beograd 1988.
[16] Saopštenja; Végh, n.d., 500-503, 512-513, 522-527; Shimizu, n.d., 243-299,
313-382; Kačavenda, n.d., 29-48, 50-54; Ljubica Šijački, Teror i pljačka
okupatora u Banatu 1941-1944. godine, Istraživanja, 7, 1979; Teodor Kovač,
Banatski Nemci i Jevreji, Zbornik [Jevrejskog istorijskog muzeja], IX,
2009; R. Mitrović, Sudbina Jevreja u
krajevima u kojima su folksdojčeri preuzeli vlast aprila 1941, Zbornik
[Jevrejskog istorijskog muzeja], II; Božidar Ivković, Uništenje Jevreja i
pljačka njihove imovine u Banatu 1941-1944, Tokovi revolucije, I, 1967; Kačavenda,
n.d., 37-40; Miša, passim; Mirnić, Sistem; Mila Čobanski, Zvonimir Golubović,
Živan Kumanov, Novi Sad u ratu i revoluciji 1941-1945. godine, I-II, Novi Sad
1976; Zvonimir Golubović, Racija u južnoj Bačkoj 1942. godine, Novi Sad 1992;
Jovan M. Pejin, Srbi i Mađari, Kikinda 1996, str. 25-62; Sajti, n.d., 348-361;
Tibor Cseres, Krvna osveta u Bačkoj, Zagreb 1992, str. 72-79; Kasaš, Mađari,
53-59; Ferenc, Nacistička politika, 152-362.
[17] Nusret Šehić, Četništvo u Bosni i Hercegovini (1918-1941). Polirtička uloga
i oblici djelatnosti četničkih udruženja, Sarajevo 1971, str. 124.
[18] Mladen Đorđević, Organizacija
jugoslovenskih nacionalista (ORJUNA) (diplomski rad u rukopisu), Beograd 1998,
str. 25, 30; Branislav Gligorijević, Srpska nacionalna omladina (SRNAO). Prilog
izučavanju nacionalističkih i terorističkih organizacija u staroj Jugoslaviji,
Istorijski glasnik, 2-3, 1964, str. 19-20.
[19] Ferenc, n.d., 152-362;
Sajti, n.d., 234-247; Pal Tibor, Bačka i Baranja 1941-1948. (Stradanje
stanovništva u ratnom i poratnom razdoblju), u: Na putu ka istini, Novi Sad
2009, str. 94.
[20] Jozo Tomasevich, War and Revolution in
Jugoslavia 1941-1945. The Chetniks, Stanford 1975, str. 167-169.
[21] Isto, 169; Milan Vesović, Kosta
Nikolić, Ujedinjene srpske zemlje. Ravnogorski nacionalni program, Beograd
1996, str. 48.
[25] Tone Ferenc, Nemci na Slovenskem med drugo svetovno vojno, u: Dušan Nećak
(ur.), „Nemci“ na Slovenskem 1941-1955, Ljubljana 1998, str. 115-116.
[26] Partizanski pokret u Sloveniji je
bio specifičan u odnosu na NOP u drugim delovima zemlje utoliko što je u mnogo
većoj meri uspeo da okupi ljude različitih političkih uverenja. (Branko
Petranović, Istorija Jugoslavije, II. Narodnooslobodilački rat i revolucija
1941-1945, Beograd 1988, str. 126-127.)
[27] Slavica Hrečkovski, Njemačka četa
„Ernst Thälmann“ u jedinicama NOV i POJ, Zbornik CDISB, 1, 1984,
str. 331-350; Kasaš, Mađari, 124-128, 184; Šijački, n.d., 248; Kosta Mitrović,
Pod kulom vršačkom. Hronologija događaja iz revolucionarnog pokreta Vršca i
okoline od 1926. do 1945, Novi Sad 1969, str. 110-111; Žarko Atanacković,
Vojvodina u borbi 1941-1945, Novi Sad 1959, str. 26; Predrag Bajić,
Organizacija i karakter okupacionog sistema u Banatu 1941-1944 (magistarski rad
u rukopisu), Novi Sad 2007, str. 101, 133; Zbornik dokumenata i podataka o NOR
jugoslovenskih naroda, tom I, knj. 17, Beograd 1958, str. 41; Miša, n.d., 109;
Shimizu, n.d., 355, 359; Đorđe Momčilović, Banat u Narodnooslobodilačkom ratu,
Beograd 1977, str. 163; Branislav Božović, Juraj Špiler, Zagreb 1987, str. 272.
[28] Slobodna Vojvodina, 10.IV 1944, 5.VI 1944. i
12.VII 1944; Lj. Vasilić, PK KPJ za
Vojvodinu 1941-1945. godine, Novi Sad 1971, str. 122, 240-244, 335-336; Jovan
Popov, Glavni narodnooslobodilački odbor (GNOO) Vojvodine 1943-1945, Novi Sad,
Sremski Karlovci 1977, str. 6. Po Palu Tiboru, u pitanju je bila samo
propaganda. (Tibor, n.d., 99.)
[32] Nema dokaza za tvrdnju koja se
stalno ponavlja u literaturi izbeglih folksdojčera, da je njihova likvidacija
kao nacionalne manjine rešena na drugom zasedanju AVNOJ-a. Nju je nekritički
prihvatio i Pal Tibor. I on navodi da u to vreme još nije bilo odlučeno šta će
biti s Mađarima. (Up. Tibor, n.d., 99.)
[34] Karakaš Obradov, n.d., 240-241; Mira
Kolar Dimitrijević, Istjerivanje Mađara iz okolice Bjelovara 1944. godine,
Časopis za suvremenu povijest, XXVII, 1, 1995, str. 132-133; Michael Portmann, Die kommunistische Revolution in der Vojvodina 1944-1952.
Politik, Gesellschaft, Wirtschaft, Kultur, Wien 2008, str. 238.
[35] Do danas nije jasno ko je kriv za
uskraćivanje odobrenja: Hitler, Himler (koji je bio zadužen za folksdojčere
širom evrope) ili častoljubivi viši policijski šef u Beogradu Hermann Behrends
koji se nadao da u psoslednji čas može da preokrene vojnu situaciju u nemačku
korist. (Zoran Janjetović, Between Hitler and Tito. The Disappearance of the
Vojvodina Germans (2nd ed.), Belgrade
2005, str. 120-135.)
[42] Antun Miletić, Preseljenje i
evakuacija folksdojčera iz Srijema i Slavonije 1942-1944, Zbornik Historijskog
instituta Slavonije i Baranje, 12, 1975, str. 18; Valentin Oberkersch, Die
Deutschen in Syrmien, Slawonien, Kroatien und Bosnien. Geschichte einer
deutschen Volksgruppe in Südosteuropa, Stuttgart 1989, str. 457;
Janjetović, Between, 148-149.
[44] Gojko Malović, Vojna uprava u Banatu
1944-1945. godine (magistarski rad u rukopisu), Beograd 1979, str. 32.
[46] Okružni narodnooslobodilački odbor
za južni Banat svim sreskim i opštinskim NOO, 30.X 1944. (Vojni arhiv,
Mikrofilm Istorijski arhiv pokrajinskog komiteta Saveza komunista Vojvodine
(dalje: IAPKSKV) 2/654-655.); Portmann, n.d., 239; Malović, n.d., 122; Isto,
Dodatak, str. III; Petranović, Istorija Jugoslavije, II, str. 421.
[47] IAPKSKV, 5/ 238. U proleće naredne godine, Kontrolna komisija je proglasila da je opljačkana i razvučena imovina bila „neprocenjiva“. (Arhiv
Jugoslavije (dalje: AJ), F 513, k. 25, III-3/137.)
[48] Leidensweg der Deutschen im Kommunistischen Jugoslawien, II, Sindelfingen
1993, str. 60, 120, 176, 181, 238, 259, 272, 301, 324, 356, 365, 418, 426-427,
451, 481-482, 532, 587, 597, 602, 662,
667, 680, 713. Treba, međutim, reći da je među žrtvama sovjetskih silovatelja
bilo i jako mnogo pripadnica „oslobođenih“ slovenskih nacionalnosti. (Vladimir
Dedijer, Novi prilozi za biografiju Josipa Broza Tita, I, Zagreb 1980, str.
410-411.)
[49] Leidensweg der Deutschen im
Kommunistischen Jugoslawien, I-IV, Sindelfingen 1992-1995; Cseres, n.d.,
111-216; Kasaš, Mađari, 160-178; Sajti, n.d., 413-414.
[50] Jedan od retkih izvora gde je za
većinu streljanih naveden (često ništavan) razlog je zavičajna knjiga Bele
Crkve. (Hiematbuch der Stadt Weißkirchen im Banat, Salzburg 1980, str. 241.)
[51] Glavni zagovoprnik teorije o „akciji
inteligencija“ koja je navodno sporvedena da bi se folksdočeri lišili svoje i
onako malobrojne inteligencije i viših slojeva je Hans Zonlajtner, koji je kao
dečak i sam pobegao sa streljanja u Banatskom Karlovcu. (Hans Sonnleitner,
Aktion Inteligenzija in Karlsdorf. Tatsachen und Hintergründe. Reflexion zur Sinnfrage über Mord und
Zodt. Gedenkschrift 1944-1984 über die Ermordung von 36 Karlsdorfern, München
1986, str. 119, 133.) Protiv njegove tvrdnje govori činjenica da do sličnih
pogubljenja nije došlo u svim nemačkim (i mađarskim) naseljima, kao i to da su
u nekim slučajevima ubijani i još golobradi dečaci koji svakako nisu spadali u
seosku inteligenciju. Kada je u pitanju Banatski Karlovac, pre će biti da se
radilo o osveti za zlostavljanje i proterivanje po kratkom postupku srpskih
kolonista u aprilu 1941. godine. (Up. Nikola Živković, Ratna šteta koju je
Nemačka učinila Jugoslaviji u Drugom svetskom ratu, Beograd 1976, str. 230;
Shimizu, n.d., 111; Miša, n.d., 13; Bajić, n.d., 30.)
[55] Partizanska i komunistička represija i zločini u Hrvatskoj 1944.-1946.
Dokumenti, Slavonski Brod 2005, str.
325-326.
[56] Sajti, n.d., 412-417; Kasaš, Mađari,
177-178; Zvonimir Golubović, Uzroci, oblici i način stradanja stanovnika Bačke 1941-1948. godine,
u: Dragoljub Živković (ur.), Međunarodni naučni skup Istina Novi Sad 2004, str. 340. (Golubović navodi i glavna dela
koja o tome govore.)
[57] Kasaš, Mađari, 178. Kasaš je do
svoje procene došao na osnovu broja Srba ubjednih od strane mađarske vlasti
tokom rata, a budući da je tadašnje pokrajinsko rukovodstvo KPJ isnsistiralo na
principu „oko za oko, zub za zub“.
[58] Partizanska i
komunistička represija i zločini u Hrvatskoj 1944.-1946., str. 325-326. Mihael Portman procenjuje da je u to
vreme pobijeno oko 2.000 Mađara. (Portmann, n.d., 268.)
[60] IAPKSKV 2 / 654-655. Niko se,
međutim, nije potrudio da objasni kako to da su i Nemci u Bačkoj, gde oni nisu
imali vlast, bili isto tako krivi kao i oni u Banatu gde jesu. Očigledno da
nove vlasti u uslovima ratne germanofobije nisu ni razmišljale o takvim
razlikama, budući da su svi Nemci smatrani za krivce – sa izuzetkom onih koji
su bili u NOP ili ga podržavali.
[63] “Nemci” na Slovenskem v luči nemških in avstrijskih dokumentov, u: Isti (ur.), „Nemci“ na Slovenskem 1941-1955, str. 182,
223-224.
[64] Za sudbinu Nemaca u Hrvatskoj v.:
Vladimir Geiger, Pisma iz Krndije, Zagreb 1994; Isti, Radni logor Valpovo
1945.-1946, Osijek 1999; Isti, Nijemci u Đakovu i Đakovštini, Zagreb 2001, str.
171-188, kao i druge mnogobrojne radove istog autora.
[66] Tako je komandant Vojne uprave,
general Rukavina, 29. novembra 1944. naredio logorisanje svih švapskih
muškaraca između 16 i 60 godina starosti, objašnjavajući to opasnošću od
nemačkih padobranaca. (VA, Vojne oblasti, k. 1661, f. 1, d. 19.) Deo Nemca nije
logorisan jer je postojala potreba da oni ostanu kod svojih kuća i čuvaju svoju
imovinu dok ne dođu kolonisti koji će preuzeti njihova imanja. Drugi razlog je
bila potreba da se završi žetva. (Malović, n.d., 105.) Hans-Ulrich Wehler je
pretpostavljao da su pripreme za probijanje tzv. „Sremskog fronta“
(nemačko-ustaške odbrambene linije u Sremu) uticale na ubrzano logorisanje od
proleća 1945. (Up. Das Schicksal, 108E.)
[67] Odluka je predviđala konfiskaciju
imovine svih Nemaca u Jugoslaviji, izuzev onih koji su pomagali NOP, bili u
braku sa pripadnicima ne-nemačkih narodnosti, koji se nisu izjašnjavali kao
Nemci tokom okupacije ili koji su bili asimilovani (tj. koji više i nisu bili
Nemci.) (Službeni list DFJ, I / 1945, br. 2.) Tumačenjem te odluke 8. juna
1945. folksdojčerima su oduzeta i građanska prava (ali ne i državljanstvo kako
se često tvrdi!) (Službeni list DFJ, I / 1945, br. 39.) Treba reći da se doneti
propisi nisu uvek poštovali, tako da je bilo lica koja je po gore navedenim
kriterijumima trebalo logoristi a koja nisu bila logorisana, dok su zatvoreni
neki koji su ovim odlukama od toga bili izuzeti. (IAPKSKV, 2 / 768; AJ, F. 513,
k. 25, III-3 /139-7.) Naredba o logorisanju nikada nije izneta u javnost, već
je preneta nižim organima, pri čemu su kriterijumi za logorisanje bili isti kao
i za oduzimanje imovine.
[68] Portmann, n.d., 248. Skloniji smo
prihvatimo brojeve koji figuriraju u službenim dokumentima nego procene
folksdojčerskih autora. istočnu okupacionu zonu
Nemačke.[1]
Prinudni rad više-manje svih
logorisanih Nemaca – staraca, žena i čak dece – je bio zajednička crta svih
logora. Uslovi života su bili vrlo loši, a vremenom su se pogoršavali. Ljudi su
bili smešteni u ispražnjenim kućama, štalama, svinjcima ili fabričkim halama.
Spavalo se na podu ili na tankom sloju slame. Hrana je bila očajna, rad težak,
a šikaniranje od strane stražara i komandanata često. Lekova praktično nije
bilo, a od odeće, logoraši su imali samo ono u čemu su došli u logor. U takvim
uslovima, mnogi su se razboljevali i masovno umirali, pogotovo u slučajevima
epidemije tifusa i drugih zaraza.[2]
I dok se u istinitost svedočanstava preživelih folksdojčera ne može sumnjati,
njih je potrebno dopuniti nekim činjenicama koje svedocima nisu bile poznate.
Tako istraživanja dr Branislava Danilovića potvrđuju nemačke tvrdnje o teškom
stanju u logorima, ali istovremeno dokazuju da ga jugoslovenske nisu namerno
otežavale, odnosno da su u više navrata u granicama svojih skromnih mogućnosti
pokušavale da ga poprave. Njegova istraživanja ukazuju i na činjenicu koju
preživeli Nemci u svojim izveštajima obično previđaju – naime, na izuzetno
teške uslove života slobodnog stanovništva, kao i ogromnu materijalnu oskudicu
koja je sve pogađala.[3]
Tačan boroj folksdojčera koji
su pomrli u logorima do proleća 1948. je sporan kao i mnogi drugi brojevi
žrtava. Posle astronomskih brojeva koji su ranijih decenija objavljivani u
nemačkoj publicistici,[4]
novijim, dosta detaljnim folksdojčerskim proračunima, došlo se do toga da je u
logorima u Vojvodini i Slavoniji stradalo
oko 50.000 Nemca.[5]
Iako se do tog broja došlo posle dugog istraživanja, ni na njega se ne možemo
osloniti sa potpunom sigurnošću. Tako npr. logorske knjige Gakova i Kruševlja pokazuju
da je u prvom od ta dva logora umrlo manje ljudi nego što su folksdojčdojčerski
istraživači našli, dok je u drugogm, umrlo više.[6]
Anketna komisija Skupštine AP Vojvodine je došla do oko 21.000 Nemaca umrlih u
logorima u Vojvodini,[7]
ali taj broj svakako nije konačan.
Razlog za držanje folksdojčera
u logorima nije bila genocidna namera komunističkih vlasti da se oni unište –
kako se često nalazi u folksdojčerskoj publicistici[8]
- već da se uklone iz zemlje. Kao što smo videli, takve ideje su bile u NOP-u
opticaju bar od kraja 1943. godine, ali još uvek nije jasno kada je doneta
konačna odluka da se one i sprovedu. Jedan navod iz memoara Milovana Đilasa,
tada jednog od vodećih ljudi komunsitičke vlasti, kao da ukazuje na to da se to
desilo tek po završetku rata,[9]
a pre Potsdamske konferencije koja je odobrila izgon nemačkog stanovništva iz
Poljske, Čehoslovačke i Mađarske.[10]
Jugoslavija je u više navrata kako od zapadnih Saveznika, tako i od SSSR
tražila da iseli preostale folksdojčere sa svoje teritorije.[11]
Saveznici su, imajući na okupiranim teritorijama u Nemačkoj i Austriji već
dovoljno prognanika i izbeglica, odbili takve zahteve, tako da su Nemci ostali
u logorima. Da bi ipak smanjili njihov broj, jugoslovenske vlasti su od leta
1946. olakšavale i podsticale beg iz logora preko granice. Takva je politika
vođena do kraja 1947, kada je rešeno da se logori raspuste a preostali
folksdojčeri postepeno reintegrišu u jugoslovensko društvo.[12]
Razloge promene politike treba tražiti u smanjenom broju preostalih Nemaca koji
ih je činio bezopasnima, činjenici da su kolonisti već čvrsto preuzeli njihova
imanja, kao i da se planirano iseljavanje pokazalo kao neizvodljivo. Tokom
naredne tri godine oslobođeni folksdojčeri su obavezani na rad u rudnicima,
fabrikama i poljoprivrednim dobrima, bez prava da napuste mesta rada i
stanovanja, ali uz platu i druga prava drugih zaposlenih. Posle tog perioda,
oni su stekli potpunu slobodu i mogućnost integracije u društvo,[13]
ali su zbog groznih uspomena, činjenice da su mnogima rođaci bili u
inostranstvu, kao i da im nije vraćena imovina, oni većinom rešili da se
legalnim putem isele.[14]
U prvim danima nove vlasti,
činilo se da će sudbina Mađara biti ista kao sudbina folksdojčera.[15]
Uz ubistva, njima je pretila kolektivna odmazda.[16]
Logori za Mađare su otvoreni samo dan posle onih za Nemce.[17]
Međutim, stav prema njima se počeo ublažavati dosta brzo. Već 20. novembra
Vojna uprava je savetovala podređenim organima da Mađare treba razlikovati
zavisno od toga kako su se ponašali prema slovenskom stanovništvu.[18]
Istovremeno, istoričar Vaso Čubrilović je u novembru 1944. u jednom memorandumu
ponovio svoje predratne ideje o proterivanju nacionalnih manjina. On je smatrao
da je to najpogodnije učiniti dok rat još traje.[19]
Izgleda da one u tom trenutku nisu prihvaćene, ali razvoj događaja će pokazati,
da nisu bile ni potpuno odbačene. Masovnije otpuštanje Mađara iz logora je
počelo krajem novembra,[20]
a 1. decembra 1944. g. general Rukavina
je naredio raspuštanje logora za pripadnike ove nacionalne manjine. Muškarcima
između 18 i 30 godina se sada nudila alternativa stupanja u NOV ili u radne
bataljone.[21]
Mađari su uključeni u dva bataljona koji su ujedinjeni sa bataljonom Šandor
Petefi koji je 1943. osnovan u Slavoniji, iz čega će 31. decembra 1944. nastati
istoimena brigada koja će se boriti u završnim bitkama za oslobođenje Vojvodine
i koja će tom prilikom pretrpeti velike gubitke.[22]
Proces rehabilitacije mađarske
nacionalne manjine i njenog uključivanja u novi poredak, međutim, nije išao
pravolinijski. Srpsko stanovništvo Šajkaške koje je propatilo u „Raciji“ 1942.
godine, zahtevalo je početkom 1945. da se celokupno mađarsko stanovništvo iseli
iz tog kraja. Zbog toga su Mađari Čuruga, Mošorina i Žablja oterano u logor u
Bački Jarak, a delom i u Gajdobru, Bukin i Sremsku Mitrovicu.[23]
Nije jasno u kojoj meri je poseta generalnog sekretara KP Mađarske, Maćaša
Rakošija uticala da se s ovom politikom prestane,[24]
budući da su stanovnici Mošorina logorisani tek u aprilu 1945. g.[25]
Po jednom nedatiranom spisku logora (koji verovatno potiče iz maja 1945.) u
logorima (samo) u Vojvodini je bilo
74.918 folksdojčera i 4.638 Mađara (od toga 3.632 u Bačkom Jarku).[26]
Nije sasvim jasno kada su oni pušteni – u junu ili u jesen 1945, ali je sigurno
da im je bio zabranjen povratak u ranija mesta življenja.[27]
Po nekim podacima, posle završetka rata internirano je i oko 15.000 Mađara iz
Prekomurja i Međimurja, a izvestan broj je i proteran u Mađarsku.[28]
Da su se nove vlasti kolebale po pitanju dalje sudbine Mađara, svedoči i činjenica
da je Državna komisija za repatrijaciju u maju 1945. smatrala da prema njima
treba zauzeti iznijansirani stav, zavisno od njihovog držanja prema NOP-u. Pri
tom nije bila sklona da podrži povratak iz Mađarske izbeglih Mađara, sem
eventualno onih koji bi mogli da dokažu da su podržavali NOP.[29]
Da se komunističke vlasti uprkos proklamovane nacionalne ravnopravnosti nisu ni
same potpuno usvojile politiku koju su delimično počele da sprovode[30]
vidi se po memorandumu koji je ministar agrarne reforme i kolonizacije Sreten
Vukosavljević, ianče predratni nacionalistički političar, uputio ministru
inostranih poslova Edvardu Kardelju i Milovanu Đilasu 23. septembra 1945. U
njemu on predlaže iseljavanje 80.000 do 200.000 Mađara iz Vojvodine, koja bi
inače, doslednim sprovođenjem agrarne reforme postala „mađarskija“ nego ikada.
Radi sprovođenja ovog plana – uperenog ka stvaranju veće etničke homogenosti –
on je bio spreman i na određene teritorijalne ustupke Mađarskoj.[31]
Njegova ideja je ubrzo redukovana na razmenu stanovništva od po 40.000 ljudi sa
obe strane. Pri tom se polazilo da je oko 40.000 Mađara već izbeglo ili bilo
proterano u Mađarsku, a ovim planom je trebalo u Jugoslaviju naseliti
pripadnike srpske i hrvatske nacionalne manjine iz Mađarske.[32]
Određena varijanta te ideje je bila u opticaju i u Budimnpešti, ali se pre
svega mislilo na preseljenje rasutih Mađara iz Hrvatske. Posle određenih
pritisaka s jugoslovenske strane, dve zemlje su potpisale odgovarajući sporazum
22. septembra 1946, ali on nikada nije sproveden.[33]
Tokom 1945. godine, paralelno
sa pokušajima da se smanji broj mađarskog stanovništva, tekao je i proces
integracije u institucije novog sistema, koji će uskoro potpuno nadvladati.
Mađari počinju da ulaze u Komunističku partiju, predstavnička tela, 22. jula
1945. osniva se Mađarski kulturnoprosvetni savez, otvaraju se škole, neki Mađari dobijaju zemlju u sklopu agrarne
reforme a 8. jula i 11. novembra 1945. učestvovuju i na lokalnim odnosno
saveznim izborima. Tokom narednih godina taj proces integracije je nastavljen.
On nije bio brz i lak jer je sa srpske strane postojalo nepoverenje, nacionalna
netrpeljivost i majorizacija, a sa mađarske zatvorenost u sebe, apolitičnost,
nepoverenje i mestimično iredentističke tendencije. Više godina nakon okončanja
rata i proklamovanja nacionalne ravnopravnosti Mađari su ostali nedovoljno
zastupljeni u rukovodećim telima i upravama preduzeća, a na nižim nivoima je
prema njima i dalje postojalo nepoverenje, bez obzira na iskrenu želju
jugoslovenskog vrha da omogući stvarnu nacionalnu ravnopravnost.[34]
Na kraju, možemo se zapitati,
koji su razlozi uslovili da sudbine nemačke i mađarske manjine budu kakve su
bile i zašto je došlo do različitog tretmana ove dve etničke grupe.
Folksdojčerski autori kao razloge navode (potpuno ignorišući držanje
folksdojčera tokom Drugog svetskog rata) želju za srbizaciojom teritorije,[35]
izgradnju socijalizma zahvaljujući konfiskaciji nemačke imovine,[36]
srpski nacionalizam,[37]
uklanjanje nelojalne nacionalne manjine[38]
ili pak kombinaciju više faktora.[39]
Na osnovu svega napred rečenog, jasno je da smo mi najskloniji višekauzalnom
objašnjenju koje podrazumeva da su i nacionalna mržnja (podstaknuta ratom, ali
i starija), želja da se etnički „obezbedi“ teritorija, spreči eventualno
ponovno korišćenje nemačke manjine za immperijalističke ciljeve Nemačke,
potreba da se nemačkim imanjima pridobiju partizanski veterani i da se stvori ekonomska baza socijalizma,
zajedno uticali na postupak sa folksdojčerima. Za sve ovo u dokumentima i
praksi postoje vrlo snažne indicije, iako ne uvek i čvrsti dokazi. Ono gde
folksdojčerski autori sigurno greše je zamišljanje nekakvog dugoročnog plana etničkog
čišćenja. Pokazali smo da njega nije bilo. Iako je više autora gajilo takve
ideje, one nisu bile plod zajedničkog rada niti jedinstvena politička
platforma. Kako je došlo do donošenja konačne odluke nažalost još ne znamo,
iako je očito da je do proleća 1945. godine postojala mogućnost da se politika
prema Nemcima promeni kao ona prema Mađarima. Konačno, politika proterivanja
Nemaca, čak i kada je usvojena na saveznom nivou, nije bila srpska stvar: Nemci
su doživeli istu sudbinu i u Hrvatskoj i u Sloveniji, a jedino je njihov broj
tamo bio manji. Sem toga, neki od glavnih planera proterivanja Nemaca su bili
slovenački intelektualci. Iako su oni pravili planove pre svega za područje
Slovenije, oni su se savršeno uklopili u planove za celu zemlju. U kojoj meri
su na njih i uticali, iz dostupnih izvora se ne vidi.
Što se Mađara tiče, i tu imamo
samo indicije zašto je došlo promene politike prema njima, koja im je posle
relativno kratkog razdoblja omogućila da mogu da počnu da se integrišu u novo
društvo. Izgleda da su odlučujuća bila razmatranja da su Mađari „manje krivi“
od Nemaca, da Mađarska nikad ne može da bude tako opasna kao Nemačka, kao i
činjenica da će Mađarska biti socijalistička zemlja – što su Sovjeti već
nagovestili.[40]
Tek kada su osvetoljubive težnje dela stanovništva zadovoljene, broj pripadnika
manjina (i mađarske, a posebno nemačke) umanjen a one socijalno i ekonomski
znatno oslabljene, KPJ je počela da zaista sprovodi politiku prave nacionalne
ravnopravnosti. Pri tom je baš represivno postupanje u prvim mesecima i
godinama posleratnog razdoblja, kao i nepoverenje nižih funkcionera koje je
trajalo još duže, otežavalo pripadnicima manjina da se sa više poverenja
uključuju u novouspostavljeni društveni sistem.
[1] Janjetović, Between, 230-248; Das
Schicksal, 295-345; Arbeitskreis Dokumentation, Verbrechen an den Deutschen in
Jugoslawien 1944-1948. Die Stationen eines Völkermordes, München 1998, str.
85-91. Bio je to deo evropske akcije sakupljanja reparacija u vidu (uglavnom)
nemačke radne snage. (Josef Wolf, Zwangsarbeiter aus Ostmittel- und
Südosteuropa in der Sowjetunion 1945-1949, München 2005; Pavel Polian, Against their Will. The History and Geography of Forced Migrations in the USSR , Budapest ,
New York 2004, str. 249-260.) I dok se ranije na osnovu folksdojčerskih svedočanstava verovalo da je
deportovano između 27.000 i 30.000 Švaba iz Vojvodine (Das Schicksal, 96E.),
najnovija istraživanja sovjetskih dokumenata pokazuju da se radilo o mnogo
manjem broju koji se kretao između 10.935 i 12.364. (Polian, n.d., 259-260.)
[2] O uslovima života u logorima v.:
Leidensweg, I-IV; Das Schicksal, 345-587; Arbeitskreis Dokumentation, 125-270; Portmann,
n.d., 249-255; Janjetović, Between, 249-277. O stradanju zatočenih Nemaca
postoji i niz drugih publikacija, a i mnoge „zavičajne knjige“ o nekadašnjim
nemačkim selima tretiraju ovo pitanje.
[3] Branisalv Danilović, Gakovo i
Kruševlje. Logori za Podunavske Švabe u Bačkoj 1945-1947, Sombor 2008, str.
31-91; Isti, Zaštita zdravlja stanovništva u Somborskom okrugu 1944-1947,
Sombot 2005, str. 105-144.
[4] Gotthold Rhode je tvrdio da je u Jugoslaviji stradalo 395.000 Nemaca, Wilfried Krallert 260.000, Gerhard Wolfrum 183.000, Johann Wüscht 68.664 civila i 28.948 vojnika, itd. (Up. Janjetović, Between, 328.)
[7] Dragoljub Živković, Stradanje
Vojvođana 1941-1948, u: Na putu ka istini, Novi Sad 2009, str. 60. Iako
priznaju da broj nije kompletan, veliku razliku u osnosu na broj do koga su
došli folksdojčerski istraživači, ovi autori objašnjavaju i činjenicom da je u
Vojvodini broj Nemaca bio manji nego što su folksdojčerski autori
pretpostavili. Pored toga, ne treba zaboraviti da se njihov rad ticao samo APV.
Rezultati njihovog dosadašnjeg istraživanja u svakom slučaju baca zanimljivo
svetlo na polnu i starosnu strukturu stradalih.
[8] Da bi dokazali svoju tezu o
genocidu, folksdojčerski aktivisti su angažovali i uglednog međunarodnog
pravnika Ditera Blumenvica. (Dieter Blumenwitz, Rechtsgutachten über die
Verbrechen an den Deutschen in
Jugoslawien 1944-1948, München 2002.) Po našem mišljenju, njemu nije uspelo da
na uverljiv način dokaže postojanje genocida, tj. nameru da se folksdojčeri
unište. (Zoran Janjetović, Da li su Srbi počinili genocid nad Podunavskim
Švabama, u: Genocid u 20. veku na prostoru jugoslovenskih zemalja , Beograd
2005, str. 231-238.) Naše mišljenje u osnovi deli i
Mihael Portman. (Up. Portman, n.d., 256.)
[9] Đilas kaže da bi se jugoslovenske
vođe možda i predomilsile (što takođe dokazuje da je načelna odluka doneta već
ranije), da „Rusi, Poljaci i Česi“ već nisu odlučili da proteraju svoje Nemce,
i da tu odluku nisu već delimično i sproveli. (Milovan Đilas, Revolucionarni
rat, Beograd 1990, str. 410.)
[11] Foreign Relations of the United States .
Diplomatic Papers 1945, II, Washington 1967, str. 1323; Bilten MIP, 1, 20.I
1946, str. 6-7; Isto, 7, 4.VI 1946, str. 13; Repe, „Nemci“ na Slovenskem po
drugi svetovni vojni, u: Nećak (ur.), str. 167; Portmann, n.d., 263-265; Milan
Micić, Banat 1941-1948 (stradanja civilnog stanovništva), u: Na putu ka istini,
84. (Micić piše da su jugoslovenske vlasti u avgustu 1947. od sovjeta tražili
da isele folksdojčere u sovjetsku okupacionu zonu u Nemačkoj, ali da su
sovjetske vlasti to odbile.)
[13] Nećak, n.d., 228-229; Goran Nikolić,
Život nakon skidanja s krsta, u: Nenad Stefanović (ur.), Jedan svet na Dunavu.
Razgovori i komentari, Beograd 1997, str. 221-226.
[16] Ulepšavajući stvarnost, Zvonimir
Golubović kaže „najverovatnije da je prvih dana oslobođenja bilo i
nekontrolisanog ubijanja Mađara, među kojima je bilo i nevinih“. (Golubović,
Uzroci, 339.)
[22] Karakaš Obradov, 242; Sajti, n.d.,
422-423; Golubović, Uzroci, 339; Kasaš, Mađari, 179-180, 184-189; Tibor, n.d.,
102.
[24] Posle njegove posete u jauaru 1945.
Tito je navodno izgrdio odgovorne vojvođanske funkcionere. (Kasaš, Mađari, 182;
Portmann, n.d., 276.)
[30] Kasaš, Mađari, 191-192. U Vojvodini je 1945. po nekim podacima bilo 33.484
mađarskih učenika u 4.753 osnovnoškolska odelenja. (Kasaš, Mađari, 199.) Po
drugim podacima, bilo je 30.865 đaka. (Đorđe Bajić, Škole i školski sistem, u:
Vojvodina 1944-1954, Novi Sad 1954, str. 320.)
[32] Do kraja 1945. godine, iz
Jugoslavije je proterano 5.565 mađarskih činovnika koji su doseljeni tokom
okupacije, kao i bukovinskih Sekelja. Ukupan broj izbeglica i prognanika iz
Jugoslavije u Mađarskoj je krajem 1946. godine iznosio 44.545. (Portmann, n.d.,
272.)
[33] Sajti, n.d., 446-456. Ovakve migracione
tendencije u srednjoj i jugoistočnoj Evropi su bile međusobno povezane: tokom
prvih posleratnih godina Čehoslovačka je bila zainteresovana za iseljavanje
Čeha i Slovaka iz Jugoslavije – da bi naselila krajeve iz kojih su proterani
Nemci i Mađari. Iz Jugoslavije je iseljeno 5.000 do 15.000 Čeha i Slovaka.
(Slobodan Selinić, Jugoslovensko-Čehoslovački odnosi (1945-1955), Beograd 2010,
str. 333-351.) Sličan je bio odnos i Poljske. (Dušan Drljača, Kolonizacija i
život Poljaka u jugoslovenskim zemljama od kraja XIX do polovine XX veka,
Beograd 1985.)
[34] Sajti, n.d., 462-479; Kasaš, Mađari,
195-200; Portmann, n.d., 275-282; Zoran Janjetović, Die ungarische Minderheit
in Jugoslawien 1944-1955, u: Mariana Hausleitner (Hrsg.), Vom Faschicmus zum
Stalinismus. Deutsche und andere Minderheiten in Ost- Mitteleuropa 1941-1953,
München 2008, str. 159-164.
[40] Đilas, n.d., 411-412. U želji da se
objasni promena kursa prema Mađarima, navođeno je i to da je među njima bilo
određenog otpora fašizmu, što navodno, kod Nemaca nije bio slučaj. U stvari, da
se želelo, i među folksdojčerima su se mogli naći oni koji su podržavali NOP
ili koji bar nisu aktivno podržavali okupatora, ali je očigledno taj argument
samo služio za opravdavanje političkih odluka.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen