Institut za noviju istoriju Srbije
Beograd
Srbija
Nemci u Vojvodini 1914-1920.
Kao i za ostale narode u Podunavlju razdoblje od
početka Prvog svetskog rata do njegovog međunarodno-pravnog okončanja mirovnim
ugovorima, bilo je od presudne važnosti u istoriji Nemaca na teritoriji srpske
Autonomne pokrajine Vojvodine. Oni su obično nazivani Švabama, a kao i većina
višenacionalnog stanovništva tadašnje južne Ugarske (Banat, Bačka, Baranja,
Srem[1])
oni su tu naseljeni od kraja XVII i početka XVIII veka. Došavši iz različitih
krajeva Nemačke u potrazi za boljim životom, a uz to govoreći različite
dijalekte, oni nisu razvili zajedničku nacionalnu svest. Tokom poslednje
trećine XIX veka velik deo njihovih viših i srednjih slojeva je radi socijalnog
uspona bio spreman da se mađarizuje.[2] Pa ipak, za razliku od Švaba u centralnoj
Ugarskoj, u njenom južnom delu opstali su slojevi koji nisu podlegli
mađarizaciji.[3] Oni
su omogućili da početkom XX veka baš u tim krajevima dođe do začetaka
nacionalnog buđenja ugarskih Švaba.
U tamošnjim
etnički mešovitim agrarnim varošima opstalo je nacionalno svesno sitno i
srednje nemačko građanstvo koje se očuvalo kako zbog multietničnosti sredine,
tako i zbog nedostatka ekonomskih razloga za asimilaciju. Zbog toga nije bilo
slučajno što je 1906. Ugarska nemačka narodna stranka (Ungarländische deutsche
Volkspartei) osnovana baš na prostoru oko Vršca i Bele Crkve.[4]
Takođe nije slučajno što je od vodećih 150 ljudi u nemačkom nacionalnom pokretu
u Ugarskoj, oko 135 bilo sa područja južne Ugarske.[5]
Povremeno je tu dolazilo i do saradnje srpskih stranaka sa nemačkom.[6]
Za jaču saradnju nedostajalo je više faktora. Pre svega Ugarska nemačka narodna
stranka je bila brojčano slaba, a uz to i stalno progonjena od vlasti. Švapske
mase su tek počinjale da se politizuju u nacionalnom smislu, dok je ekonomsko
rivalstvo između dva naroda u njihove odnose unosilo nelagodu. I konačno,
preterana nacionalna zagrejanost nekih vođa s obe strane kvarila je mogućnosti saradnje.[7]
Uprkos tome, sama multietničnost sredine u kome je delovao sredini omogućavala
je opstanak i razvoj nemačkog nacionalnog pokreta i njegove stranke.
Nešto kasnije nego u užoj Ugarskoj došlo je i do
buđenja nacionalne svesti Švaba u Sremu. Tu s jedne strane nije bilo mađarskog
pritiska, ali su s druge strane Nemci bili malobrojniji i delom izloženi
kroatizaciji. Pa ipak, i u Sremu se razvilo nekoliko varoši (Ruma, Inđija, Nova
Pazova, Franctal/Zemun) u kojima su Nemci – brojem i ekonomskom snagom - imali
dominantnu ulogu. Do stvaranja prvih nemačkih nacionalnih organizacija
usmerenih na zaustavljanje kroatizacije došlo je tek 1903. Sledeće godine počeo
je da izlazi nedeljnik Deutsches Volksblatt für Syrmien, a 1906. izabran je i
prvi nemački predstavnik u hrvatski Sabor. Ferdinand Rister (Riester), koji je
već 1906. bio izabran za gradonačelnika Rume, bio je jedan od glavnih zaslužnih
za nacionalno buđenje Nemaca u Sremu.[8]
Posle njegove smrti 1911. nemački pokret je tu zapao u krizu, ali su baš neki
vodeći ljudi nemačke nacionalne manjine u Kraljevini Jugoslaviji ponikli u
Sremu, stičući prva politička iskustva u to doba.
Početak
Prvog svetskog rata doneo je iskušenja za međunacionalne odnose u južnoj
Ugarskoj. Ovo je pogotovo važilo za oblasti uz Savu i Dunav koje su se graničile
sa Srbijom. Izbijanje rata je uzbudilo nacionalne strasti i svrstalo na jednu
stranu lokalne Srbe, a na drugu Nemce, koji su simpatisali sa Mađarima i
izražavali iskrenu lojalnost Dvojnoj monarhiji. Upadi srpske vojske na
austro-ugarsku teritoriju su ovaj jaz samo još više produbili. Teror ugarskih
vlasti Srbima je ponovo pokazao da su građani drugog, ili čak trećeg reda,[9]
što nije ostalo bez posledica po držanje Srba prema pripadnicima nacionalnih
manjina na kraju rata i posle njega. Iako je odijum prvenstveno padao na
Mađare, ni Švabe zbog svoje bliskosti s Mađarima i lojalnosti Ugarskoje do
samog kraja, nisu sasvim izuzete.
Rat je tokom četri godine trajanja jasno pokazao
trulost Austro-Ugarske. Kako je vreme odmicalo, sve je više slabosti izbijalo
na videlo. U takvim uslovima došlo je i do oživljavanja političkog života i
pravljenja planova za budućnost koji su sve više postajali planovi oslobođenja
i nacionalnog osamostaljenja.[10]
Otprilike u isto vreme kad su i predstavnici drugih naroda počeli da naglas
razmišljaju o budućnosti sopstvenih naroda, podstaknut ratom,[11]
javio se i budimpeštanski profesor germanistike dr Jakob Blajer (Bleyer) (rodom
iz Čiba u Bačkoj) koji je izneo umerene zahteve u ime Švaba. Oni su bili u
suprotnosti sa oštrijim stavovima Ugarsko-nemačke narodne stranke
(Ungarländische deutsche Volkspartei – UDVP) od pre rata. On se založio za
očuvanje Švaba od asimilacije ali i protiv stvaranja zajedničke nemačke
organizacije i njihovog okretanja protiv Budimpešte.[12]
Blajer je bio mađarofilski konzervativac i njegove predstave su odgovarale
sredini iz koje je ponikao, ali koju je već pre duže vremena napustio. A ta
sredina je tokom rata počela da se menja.
Na početku Prvog svetskog rata ugarske Švabe su
velikim delom još bile u pred-političkom i pred-nacionalnom stadiju.[13]
Napori UDVP su malo doprineli da se tu nešto promeni, ali je zato rat uticao na
buđenje nemačke nacionalne svesti kod Podunavskih Švaba. Kao vojnici oni su
videli dobar deo istočne Evrope, i svuda su nailazili na rasuta nemačka
naselja: u Rusiji, Rumuniji, Galiciji itd. U dodiru sa vojnicima iz Nemačke i
Austrije shvatili su da su deo jednog velikog evropskog naroda, a ne samo omalovažavana nacionalna manjina. Zadivio ih
je nemački Rajh koji je, kako im se činilo, sam prkosio nadmoćnom neprijatelju.
Shvatili su da se nemački jezik razume u praktično celoj srednjoj i istočnoj
Evropi. Sve je to doprinosilo porastu njihovog samopoštovanja i nacionalnom
osvešćivanju kao i lečenju kompleksa niže vrednosti koji su neki imali.[14]
Iako su ovi utisci tek počninjali da deluju, oni su postepeno menjali pogled na
svet, posebno mlađih švapskih generacija.
U svakom slučaju, približavanje vojnog sloma
Austro-Ugarske otvorilo je put radikalizaciji političkog mišljenja i otvorenom
zagovaranju ideja koje su do pre nekoliko godina izgledale kao čista mašta.
Stara želja, koja je zahvaljujući ishodu rata za mnoge narode odjednom postala
ostvarljiva, bila je nacionalna nezavisnost i stvaranje sopstvene države.
Mađarska vlada, koju je 31. oktobra formirao predsednik Mađarskog narodnog
veća, osnovanog šest dana ranije, radikalni grof Mihalj Karolji, je 16.
novembra proglasila nezavisnost i republiku.[15]
Ni predstavnici drugih narodnosti nisu tih dana i nedelja sedeli skrštenih
ruku. Od Austro-Ugarske se već 29. oktobra 1918. odvojila »Država Slovenaca, Hrvata i Srba«.[16]
Početkom novembra osnovan je Srpski narodni odbor (SNO) u Novom Sadu koji je
bio nosilac srpskih težnji za ujedinjenjem sa Srbijom.[17]
Mađarsko narodno veće (MNV) i Srpski narodni odbor naložili su osnivanje
narodnih veća u unutrašnjosti, s tim što je MNV želelo da narodna veća obuhvate
pripadnike svih narodnosti i da se bore za očuvanje integriteta Ugarske, a SNO
je želeo da osniva samo srpska narodna veća koja bi pripremila ujedinjenje sa
Srbijom – iako se to u prvo vreme nije smelo otvoreno reći.[18]
U najvećem broju slučajeva Srbi nisu ulazili u mađarska narodna veća dok Nemci
na mnogim mestima jesu. Ponegde, Nemci su stvorili svoja narodna veća (npr. u
Kikindi),[19]
dok su u nekima zajednička narodna veća, zbog etničkog sastava stanovništva,
bila pretežno nemačka (npr. u Vršcu).[20]
To je bio začetak dvovlašća u južnoj Ugarskoj koje će obeležiti period do
ulaska srpskih trupa u vojvođanska mesta: ugarski administrativni aparat u
raspadanju i narodna veća su se zavisno od snage, trudila da stave situaciju u
određenim mestima pod svoju kontrolu ili bar da steknu što bolje početne
pozicije za kasniji rasplet.
U takvoj društvenoj klimi, ni predstavnici Nemaca
u državi nisu ostali pasivni. Već 20. oktobra na jednom zboru Švaba u Temišvaru
zahtevano je da Nemci, »kao relativna većina u južnoj Ugarskoj« budu deo
nezavisne i celovite Ugarske, i da u njoj uživaju puna manjinska kulturna
prava.«[21]
Zahtev je bio vrlo umeren i krajnje lojalan, a najverovatnije je verno
odslikavao želje većine Švaba koji su zbog decenija mađarizacije, jako malog
broja nemačkih škola i uticaja crkve bili najvećim delom promađarski
orijentisani. Prvi istaknutiji nemački političar koji se uključio u istorijsko
gibanje bio je radikalni poslanik Ugarsko-nemačke narodne stranke u ugarskom
parlamentu, transilvanijski Sas, Rudolf Brandš (Brandsch), 23. oktobra 1918.
Naveo je podatke o vrlo lošem nacionalnom položaju Nemaca u Ugarskoj (sa
izuzetkom Saksonaca), da bi potom u ime svoje stranke, Nemačkog saveza seljaka
(čiji je vođa bio) i u ime Nemačko-ugarskog kulturnog veća, pročitao izjavu u
kojoj se u ime Nemaca zahtevalo da im se posle rata zakonom garantuju kulturna
prava i mogućnost da se slobodno služe svojim jezikom u raznim oblastima
društvenog života.[22]
Ovo je bilo u skladu sa sve glasnijim nacionalnim zahtevima koje je krajem
oktobra 1918, u duhu vremena, počela da postavlja i nemačka štampa u Ugarskoj.[23]
Protiv ovako sročenog zahteva već je sutradan
protestovao profesor Blajer, zaklinjući se u nepokolebljivu vernost Ugarskoj i
mađarskoj naciji, u saglasnosti sa kojom je želeo da reguliše položaj Nemaca u
zemlji. Istovremeno je najavio i stvaranje Nemačkog narodnog veća.[24]
Neosporno je da je između ova dva čoveka postojalo mnogo ličnih razlika: prvi
je bio protestant, Saksonac i radikal, otvoren za saradnju i sa
socijal-demokratima i čak Jevrejima, dok je drugi bio bački Švaba,
konzervativni katolik i mađarofil. Prvom su na srcu bili pre svega interesi
nemačke manjine u Ugarskoj, dok je drugi smatrao da njih treba ostvariti samo u
savezu sa mađarskim vladajućim narodom koji je smatrao za superiornu rasu.[25]
Blajer je svoju nameru ostvario 1. novembra kada
je u svom stanu okupio petnaestak istomišljenika i osnovao Narodno veće Nemaca
s ove strane Kraljevskog druma (tj. u Ugarskoj bez Transilvanije) (Volksrat der
Deutschen diesseits des Königsteiges - VRDU).[26]
U programu koji je Veće usvojilo, u prvoj tački se insistira na teritorijalnom
integritetu Ugarske. Tek se u drugoj za Nemce traže ista ona prava koja će u
reorganizovanoj Ugarskoj dobiti i druge narodnosti. Da se ne bi ni malo
posumnjalo u njihovu lojalnost, članovi Veća su u trećoj tački programa
naglasili da ne teže nikakvoj nacionalnoj autonomiji, već da žele da nastave da
žive u jedinstvu s »ugarskom političkom nacijom.« »Prava našeg naroda su nam
sveta, ali svete su nam i one državne i emotivne veze koje nas već vekovima, u
dobru i zlu, vezuju za ugarsku naciju.«[27]
Dvanaestočlana delegacija je ovaj program odnela premijeru Karoljiju koji je
pohvalio patriotizam ugarskih Nemaca. Isto je učinio i predsednik Mađarskog
narodnog veća Johan Hok (Johann Hock – očito nemačkog porekla) i uputio ih da
svoje zahteve ostvare u saradnji sa ministrom za narodnosti (tj. nacionalne
manjine) Oskarom Jasijem (Jászi Oszkar).[28]
Kao što se vidi, program je bio ograničenog
dometa, a ograničen je bio i sastav Veća. Blajer je iz njega namerno isključio
transilvanijske Sase – jer mu kao protestanti nisu bili po volji, ali ništa
manje i zato što su za njegov ukus bili suviše »nacionalni« a premalo
»patriotski«.[29]
Blajerovom Narodnom veću je prišao i mađaronski nemački Seljački savez sa oko
900 opština,[30]
što kao da ukazuje na određenu masovnu podršku u krugovima promađarskih Švaba.
Nažalost, nije poznato koliku je podršku Blajerova koncepcija uživala na
prostorima današnje Vojvodine.
Na uticaj Blajerovog veća ukazuje i osnivanje
Švapskog narodnog veća u Temišvaru 4. novembra 1918.[31]
Njega su osnovali političari iz kruga takođe umerenih Nemaca u Banatu, a bilo je
u labavoj vezi sa Blajerovim Narodnim većem. Ono je u stvari bilo
reorganizovano Banatsko švapsko veće, koje je pak nastalo iz jednog vojnog
veća. Ono je 7. novembra pristupilo (glavnom) Mađarskom narodnom veću u
Budimpešti. Time je jasno pokazalo svoje mađarofilske tendencije čiji su glavni
nosioci bili predratni mađaroni Kaspar Mut (Muth) i prelat Franc Blaskovic
(Franz Blaskowits). Zbog ovakvog sastava i pogleda, lokalni Nemci ga, po
tvrđenju kasnijih nacionalističkih istoričara,
nisu smatrali za odgovarajući oblik organizovanja.[32] Sigurno je, da je ono imalo daleko skromnije
zahteve nego nemački radikali, ali je za razliku od Blajera, uz celovitost
Ugarske spominjalo i autonomne oblasti u njoj, kao i potrebu da Nemci dobiju
ista prava kao druge manjine, dok bi Mađari bili primus inter pares.[33]
Osnivanju
Švapskog narodnog veća u Temišvaru prethodilo je proglašenje Banatske Republike
30/31. oktobra 1918.[34]
i osnivanje Banatskog narodnog veća 31. oktobra u kome su nemački
socijaldemokrati igrali odlučujuću ulogu. Na čelo Veća su došli Oto Rot (Otto
Roth) kao civilni komesar i potpukovnik Albert Barta (Bartha) kao vojni. U
osnovi, ono je bilo na liniji očuvanja teritorijalnog integriteta Ugarske, a
nastalo je, po svemu sudeći, u dogovoru sa vladom u Budimpešti. Potvrda za to
bila je činjenica da je vlada imenovala Rota za civilnog komesara, dok je već u
novembru Barta bio pozvan da postane ministar odbrane Mađarske.[35]
U Banatsko narodno veće su ušli i predstavnici Srba, ali je njihov cilj bilo
ujedninjenje sa Srbijom.[36]
Pored zajedničkog, Banatskog narodnog veća, u
gradu je postojalo i Srpsko narodno veće i Vojničko veće.[37]
Banatsko narodno veće je zbog nereda i socijalnog vrenja u mnogim mestima,
proglasilo opsadno stanje i uvelo smrtne kazne za povrede lične i imovinske
bezbednosti.[38]
Njegovi javno proklamovani ciljevi su, uz očuvanje javnog reda i mira, bili
obezbeđivanje snabdevanja, sprečavanje da Banat postane ratište i očuvanje
teritorijalne celovitosti Banata.[39] Banatska republika je prestala da postoji 7. novembra
1918. pod nejasnim okolonostima (verovatno takođe u dogovoru sa mađarskom
vladom kojoj nije bilo u interesu da ohrabruje teritorijalne autonomije), iako
je Banatsko narodno veće nastavilo da funkcioniše.[40]
Njegov uticaj, međutim, se nije mnogo osećao izvan Temišvara.[41]
Nemci se nisu okupljali samo u Temišvaru, već i u
Budimpešti. U eri osnivanja narodnih veća po celoj Ugarskoj, pošto Brandšu 7.
novembra nije uspelo da na jednom zboru pridobije Blajera za širu platformu,[42]
nemački radikali su 10. novembra na skupu (koji je u poređenju sa Blajerovim
osnivačkim zborom od 17 ljudi, bio veliki - preko 150 prisutnih) uglavnom
članova Nemačke ugarske narodne stranke, pod rukovodstvom Rudolfa Brandša koji
su osnovali Nemačko narodno veće za
Ugarsku (Deutscher Volksrat für Ungarn). U njemu su uz predstavnike više
nemačkih udruženja iz uže Ugarske i
transilvanijskih Sasa bili i istaknuti nemački nacionalni političari sa
teritorije koja će pripasti Kraljevini SHS: Rajnhold Hegn (Reinhold Heegn) iz
Vršca, Štefan Kraft (Stefan Kraft) iz Inđije, Jozef Bolc (Bolz) iz Novih Šova i
Fridrih Hes (Friedrich Heß) iz Novog Sada. Ovo narodno veće je postavilo
radikalnije zahteve. Tražilo je ravnopravnost, samoopredeljenje, kulturnu
autonomiju (posebno u školstvu), poklanjanje pažnje nemačkim ekonomskim,
političkim i socijalnim interesima u javnom životu i, koliko god se može,
povezivanje Nemaca u nacionalno čiste upravne oblasti.[43]
Brandš i drugovi se više nisu zaklinjali u bezuslovni ugarski patriotizam: bili
su za očuvanje Ugarske ukoliko je to bilo moguće.[44]
Međutim, uz kontakte sa predstavnicima Srba, Rumuna i Slovaka, u kojima su
težili da dobiju garanciju prava Nemaca, spremali su se i za mogućnost raspada
Ugarske.[45]
Blajer je 13. novembra u ime svog Narodnog veća
odbio saradnju, objašnjavajući da sa Sasima ne može iz istorijskih razloga, a
sa Brandšom jer je ovaj, navodno, pangerman. Završio je patetično: «Za nas
ugarska otadžbina nije samo geografski pojam, već i oličenje svih onih duhovnih
veza koje nas vekovima vezuju za ugarsku političku naciju.«[46]
Na taj način su Nemci u Ugarskoj postali jedina
narodnost koja je imala dva narodna veća. Od toga je samo Brandšovo moglo da
pretenduje da bude zaista centralno za sve Nemce u zemlji. Ono je, ne samo po
broju članova na osnivačkom skupu, već i po svom regionalnom i klasnom sastavu
bilo šire od Blajerovog: u njemu su bili zastupljeni i transilvanijski Sasi, a
ostvarena je i saradnja sa socijaldemokratima.[47]
Čak je u Upravnom odboru od 40 članova, 9 mesta ostavljeno za Blajerove pristalice
– čime se htela pokazati otvorenost i za nacionalno umerenije neistomišljenike,
a i istovremeno želja da se zaista svi ugarski Nemci okupe u jednoj
organizaciji.
Prema raspoloživim podacima, većina nemačkih
narodnih veća u južnoj Ugarskoj prišla je Brandšovom Nemačkom narodnom veću za
Ugarsku.[48]
To se na određeni način moglo očekivati: ne samo što su njegovi članovi bile
gore navedene ličnosti iz vojvođanskih gradova, već i zato što je za jednog od
tri predsednika (uz Brandša i socijal-demokratu Hajnriha Kalmara iz Šoprona)
izabran i vršački advokat dr Ludvig Kremling (Ludwig Kremling), nekadašnji vođa
Ugarske nemačke narodne stranke – koja je svoja najjača uporišta imala baš u
južnoj Ugarskoj.[49]
Osnivanje dva nemačka narodna veća je podelilo Švabe u Banatu na pristalice
Brandša i Blajera. Posledica toga bilo je gubljenje značaja Švapskog narodnog
veća.[50]
S druge strane, mađarski ministar narodnosti, radikalni intelektualac Oskar
Jasi, otvoreno je favorizovao Brandšovo veće u kome se osećao i uticaj socijaldemokrata.
[51]
Dokaz da je sve više ugarskih Švaba bilo
nacionalno svesno i da se uticaj Brandša i njegovih saradnika osećao je i
činjenica da se Blajer još pre formalnog osnivanja Narodnog veća Nemaca u
Ugarskoj, osetio podstaknutim da posle Bradšovog nastupa u kome ga je ovaj
optužio za otpadništvo, radikalizuje svoje zahteve iz tačke 2. i 3. programa
svog narodnog veća, i da zatraži za Nemce ista ona prava u pravosuđu, školstvu,
privredi i kulturnom životu koje će dobiti druge nemađarske narodnosti. Sem
toga, on je sada bespogovornu vernost Nemaca ugarskoj političkoj naciji uslovio
time da se ta nacija ne tumači kao etnički mađarska, kao i očuvanjem
teritorijalne celovitosti Ugarske. Ako ovi uslovi ne bi bili ispunjeni, zadržao
je pravo da i Nemci iskoriste pravo na samoopredeljenje.[52]
Izgledi da će Blajer i njegovo narodno veće morati
da pribegnu ovoj drugoj opciji su porasli posle sklapanja primirja između
Karoljijeve vlade i srpskih i Antantinih snaga u Beogradu 13. Novembra 1918.
Ono je predviđalo da srpske i Antantine snage okupiraju južnu Ugarsku do linije
Moriš-Subotica-Baja-Pečuj. Trebalo je da se mađarske trupe povuku sa ovog
prostora ali i da mađarske civilne vlasti ostanu na svojim mestima.[53]
Stvarno zaposedanje južne Ugarske od strane srpske vojske je, međutim, počelo
još pre samog potpisivanja primirja.[54]
Karoljijeva vlada je pribegla primirju da bi se izbeglo veće zlo: otpor nije
imao izgleda na uspeh, ali bi doneo ratna razaranja. S druge strane, mađarska
vlada se tešila da se čisto vojnom okupacijom ne prejudicira konačni status
okupiranih krajeva. U svakom slučaju, »Beogradsko primirje« je širom otvorilo
vrata jednom novom faktoru na prostoru Vojvodine – srpskim vlastima. Ovo je,
pak, omogućilo ujedinjenje nekadašnje južne Ugarske sa Srbijom i istorijske
promene položaja svih narodnosti koje su naseljavale te krajeve, pa i Nemaca.
Ulazak srpske vojske u krajeve naseljene Švabama
odvijao se uglavnom mirno i bez incidenata.[55]
Po nekim izvorima, ponašanje srpske vojske u Banatu bilo je primerenije nego u
samoj Srbiji.[56]
Ovo, uz dobru vojnu disciplinu, svakako treba objasniti željom srpskih
političkih krugova da se u krajevima čiju je konačnu sudbinu tek trebalo
rešavati, ostavi što bolji utisak.[57]
Srpske vlasti su imale delikatan zadatak da uspostave red, potisnu još
postojeće mađarske organe vlasti i neupadljivo pripreme ujedinjenje ne
odbijajući većinu etnički heterogenog življa od sebe, odnosno pridobijajući po
mogućnosti simpatije nemađarskog stanovništva.
Radi sopstvene bezbednosti, ali i da bi pripremila
politički teren za ujedinjenje, srpska vojska je odmah po svom dolasku
pristupilo ukidanju nesrpskih narodnih gardi, a potom i neslovenskih narodnih
veća. Službeno naređenje da se to čini izdato je tek 18. novembra 1918, iako je
većina komandanata od početka okupacije tako postupala.[58]
Razoružavanje je sprovedeno selektivno: oružje je oduzeto od neslovena, ali i
od nepouzdanih Slovena.[59]
Usledilo je i smenjivanje mađarskih činovnika – prvo na najvišim položajima, a
potom i onih na nižim koji su pružali pasivan otpor.[60]
S druge strane, srpske vlasti su dale odlučujući
doprinos uspostavljanju reda i mira na posednutim teritorijama na kojima je pre
njihovog dolaska vladala anarhija praćena pljačkom i socijalnim vrenjem. Žrtve
pljačke su, uz državnu imovinu i omrznute Jevreje, često bili i Nemci. Pitanje
je da li se ta činjenica može pripisati antinemačkom stavu pljačkaša,[61]
ili je treba tumačiti kao istorijski uslovljenu slučajnost: Švabe jesu u
proseku bile nešto imućnije od pripadnika drugih narodnosti, a pljačkaši svih
narodnosti su dakako svje žrtve tražili tamo gde je bilo nečega da se ukrade. O
tome svedoči i činjenica da je nemačka vojska u povlačenju kroz Srem opljačkala
tamošnja švapska sela.[62]
Sudeći po izvorima koji uglavnom govore o pljački u selima naseljenim Srbima i
Rumunima, a delimično i Mađarima, nemačko stanovništvo se većinom držalo dosta
mirno.[63]
Uporedo sa zavođenjem reda trajalo je i
učvršćivanje srpske vlasti,[64]
a istovremeno su trajale i pripreme za sazivanje Velike narodne skupštine –
slovenskog stanovništva. Iako je težnja političkih predstavnika Srba od ranije
bila ujedinjenje sa Srbijom, skupštinu je podstakao srpski premijer Nikola
Pašić koji je hteo da ubije dve muve istim udarcem: da Srbiji pripoji Vojvodinu
i da istovremeno izvrši pritisak na zagrebačko Narodno vijeće za bržim
ujedinjenjem.[65]
Na izborma za Veliku narodnu skupštinu pravo glasa imali samo Sloveni, a kandidate
su uglavnom predlagali lokalni srpski narodni odbori, a birali okupljeni
građani.[66]
Na ovaj način je izabrano 757 poslanika, najvećim delom Srba, među kojima se
nalazilo i šest Nemaca i jedan Mađar.[67]
Imena nemačkih poslanika nisu poznata ali nije se radilo o kasnijim
najistaknutijim vođama nemačke manjine u Jugoslaviji.
Velika narodna skupština proglasila je ujedinjenje
sa Kraljevinom Srbijom, a u jednoj od tačaka svojih odluka nacionalnim
manjinama je obećala sva prava potrebna za očuvanje njihovog nacionalnog bića.
Ista prava su zatražena i za Jugoslovene koji će ostati izvan granica nove
države.[68]
Ova garancija manjinama je u odluke uvrštena tek naknadno na inicijativu Jaše
Tomića.[69]
Velika narodna skupština izabrala je Veliki
narodni savet koji je imao 50 članova, a on je pak, postavljao Narodnu upravu
koja je trebalo da bude neka vrsta privremene pokrajinske vlade za Bačku, Banat
i Baranju a samo je poverenik za pravosuđe, dr August Rot, bio pripadnik jedne
manjinske zajednice.[70]
Vremenom je sve više nadležnosti Narodne uprave prenošeno na centralnu vladu u
Beogradu a Narodna uprava je konačno potpuno ugašena 11. marta 1919.[71]
Proglašenje ujedinjenja i zavođenje Narodne uprave
se odrazilo kako na unutrašnjepolitičkom, tako i na spoljnopolitičkom planu.
Mađarski činovnici, železničari i učitelji su posle stvaranja Narodne uprave
morali da polože zakletvu vernosti novim vlastima.[72]
Odbijanje je povlačilo za sobom otkaz, a često i »prebacivanje preko
demarkacione linije«. Među svim ovim prinudnim ili dobrovoljnim emigrantima
nalazio se i određen broj Švaba, odnosno mađarizovanih ili promađarski
nastrojenih činovnika i pripadnika slobodnih profesija nemačkog porekla.[73]
Pored problema sa neposlušnošću i manjkom
činovnika, učitelja i železničara – do kog je dolazilo i zbog gušenja
neposlušnosti – stanje je komplikovano i mešanjem vojske u funkcionisanje
vlasti,[74]
preplitanjima nadležnosti sa centralnom vladom,[75]
pretenzijama mađarske vlade da i dalje vrši vlast na okupiranim teritorijama
preko nekih državnih organa koji su se još pokoravali njenim nalozima,[76]
i kao što smo videli, postojanjem Banatskog narodnog veća u Temišvaru. Nekoliko
dana posle održavanja Velike narodne skupštine, pojavio se još jedan momenat
koji je situaciju dodatno iskomplikovao: proglašenje rumunskog ujedninjenja 1.
decembra 1918.[77]
Kraljevina Rumunija je polagale pravo na oblasti u zapadnom Banatu kojeVelika
narodna skupština ujedinila sa Srbijom, dok je mlada mađarska republika i dalje
polagala pravo na celokupnu predratnu teritoriju Kraljevine Ugarske.
I dok su
Kraljevina SHS i Kraljevina Rumunija kontrolisale delove teritorije, Ugarska je
još kontrolisala veliki deo umova i srca južnougarskih Švaba. Ono što je bilo
zajedničko i mađaronima i radikalima
bilo je izjašnjavanje za ostanak u (dakakao reformisanoj) Ugarskoj i,
sledstveno tome, zalaganje za njen integritet, kao i nedeljivost Bačke i Banata. Razlike su,
međutim, postojale u pogledu načina kako ostvariti ove ciljeve.[78]
Srpsko/slovensko i rumunsko otcepljenje od Ugarske
i njihovo priključenje matičnim državama, podstakle su Švapsko narodno veće da
u ime južnougarskih Nemaca izmese svoj stav o tome. I ono je za 8. decembar
zakazalo svoju Narodnu skupštinu. Na njoj je Veliki odbor Švapskog narodnog
veća, uz kasniju pismenu podršku 138 švapskih opština, doneo Švapski manifest u
kome se odredio i prema ponudama mađarske vlade da se Ugarska preobrazi u
»istočnu Švajcarsku«, i prema srpskim i rumunskim proglasima ujedinjenja.
Potpisnici su u tački 1 tvrdili da o teritorijalnoj pripadnosti Banata i Bačke
ne mogu da odlučuju samo nacionalni, već i istorijski, ekonomski, kulturni i
geografski momenti.[79]
Međutim, čak i ako bi samo nacionalni momenat bio odlučujući, sastavljači
Manifesta su verovali da bi u tom slučaju trebalo organizovati referendum na
kome bi učestvovali pripadnici svih narodnosti dotične teritorije. U tački 2
Švapsko narodno veće je odbacilo kako srpsku, tako i rumunsku odluku o državnoj
pripadnosti Bačke i Banata kao
jednostranu i samovoljnu. U tački 3 su se založili za autonomiju ove dve
oblasti, bez ičije nacionalne prevlasti, dok su istovremeno u tački 4 za svoju
etničku zajednicu tražili ista autonomna prava koja će dobiti druge nacionalne
manjine. Među njima su se posebno isticala sledeća: suverena autonomija u
prosvetnim pitanjima, tj. mogućnost da Nemci samostalno mogu organizovati škole
svih stupnjeva; sloboda osnivanja ekonomskih i kulturnih organizacija i
udruženja; autonomne nemačke lokalne samouprave; autonomno nemačko sudstvo;
crkvena autonomija na nacionalnoj osnovi; autonomna nemačka poljoprivredna
uprava s pravom izvođenja agrarno-demokratske agrarne reforme (!); autonomne
socijalne ustanove za poljoprivredne i industrijske radnike i socijalna pravda
u svim grananma političkog i ekonomskog života; sloboda štampe, zbora i
udruživanja; narodna milicija kao u Švajcarskoj; autonomno nemačko narodno
predstavništvo na osnovu opšteg prava glasa (za muškarce i žene!); autonomna
finansijska ovlašćenja za stvaranje i održavanje ovih ustanova, tj. udeo u
raspodeli državnih sredstava u skladu sa procentom poreza koji Nemci plaćaju;
srazmerna zastupljenost u parlamentu i svim drugim predstavničkim telima. U
tački 6 se zahtevala međunarodna garancija svih ovih prava.[80]
Neosporno je da je ovako sročen Švapski manifest
bio očita i potpuna pobeda nemačkih radikala koji su se već ranije pridružili
Nemačkom narodnom veću za Ugarsku.[81]
Manifest je bio toliko radikalan da je praktično predviđao da Nemci u Bačkoj i
Banatu postanu država u državi. Međutim, ni nemački radikali nisu bili
jedninstveni: zajedničko im je bilo suprotstavljanje Mađarima i želja za
autonomijom. Sa brzim razvojem situacije koji je rapidno smanjivao šanse da će
se očuvati celovitost Ugarske, počele su da tokom novembra 1918. dolaze do
izražaja razlike, koje su u krajnjoj liniji bile geografski uslovljene: vođe sa
pretežno rumunske teritorije kao što su Brandš, Orendi-Homenau (Viktor
Orendi-Hommenau), Reser (Rösser) i
drugi, su se posle 1. decembra zalagali za ujedinjenje sa Rumunijom. Drugu
grupu činili su ljudi oko Vrščanina Rajnholda Hegna (Reinhold Heegn), koji su
se zalagali za ujedinjenje Banata sa Kraljevinom SHS. U ovoj grupi su uglavnom
bili ljudi iz Velikog Bečkereka, Vršca i Pančeva. Vremenom je sve više Švaba
koji su živeli pretežno među Rumunima naginjalo prisajedinjenju Banata
Rumuniji, dok su oni koji su živeli pretežno među Srbima bili skloni Kraljevini
Srba, Hrvata i Slovenaca.[82]
Tako se zavičajna pripadnost poklopila sa rasporedom okupacionih snaga[83]
i proizvela dve političke opcije. Mađaroni na čelu sa Kasparom Mutom su i dalje
bili za ostanak Bačke i Banata u okviru Ugarske, odnosno za njihovu nezavisnost
pod francuskim protektoratom, ukoliko bi došlo do izdvajanja iz Ugarske.
Socijaldemokratski vođa Jozef Gabriel (Josef Gabriel) se zalagao za nezavisnu
državu Bačke i Banata u konfederaciji sa Kraljevinom SHS.[84]
Krajem 1918. jedna prorumunska švapska delegacija posetila je francuskog
generala Anrija Bertloa (Henri Berthelot) i predala mu memorandum u kome je
traženo da rumunske snage preuzmu vlast u Banatu.[85]
Istovremeno ni komesar mađarske vlade Oto Rot nije mirovao. On nije odustajao
od plana o autonomiji Banata, pa je predložio stvaranje banatskog narodnog
parlamenta sa 150 poslanika (od toga 50 Rumuna, 40 Srba, 36 Nemaca, 22 Mađara i
dva Jevrejina). Njegov pokušaj da takav parlament i sazove nije urodio plodom
jer se većina pozvanih nije pojavila. Istovremeno rasli su i nezadovoljstvo
socijal-demokrata Rotom i pritisak i propaganda srpskih vlasti.[86]
Na samom početku 1919. godine, 1. januara, došlo
je do pokušaja da se dva rivalska nemačka narodna veća ujedine: osnovan je
Centralni odbor Nemaca u Ugarskoj sa predstavnicima svih oblasti i stranaka.
Međutim, dva narodna veća se nisu spojila, već je trebalo da se njihovi
predstavnici samo povremeno sastaju radi savetovanja.[87]
Nedelju dana kasnije došlo je do prelomne odluke u Medijašu: prošireni
Centralni odbor transilvanijskih Sasa je, protivno volji svoje »baze«, ali
realno sagledavajući situaciju, proglasio da Sasi prihvataju ujedinjenje sa
Rumunijom. Njihov zemljak Brandš, koji komadanje Ugarske nikad nije smatrao ni
nemogućim ni neprihvatljivim, ovo je ne samo podržao, već je po nekim
svedočanstvima bio inicijator ovog koraka. U svakom slučaju, saksonske vođe na
čelu sa pragmatičnim Brandšom su pre proglašenja ujedinjenja sa Rumunijom, u
pregovorima sa vladom u Bukureštu za sebe obezbedili dobre uslove.[88] Zbog toga je Brandš izbačen iz narodnog veća
koje je sam osnovao: za većinu njegovih članova, posebno Švaba, takav jedan
korak bio je još uvek suviše radikalan.[89]
Mađarska vlada je da bi zaustavila kidanje državne
teritorije 29. januara 1919. objavila je već ranije najavljivani »Šesti zakon o
vršenju prava samoodređenja nemačkog naroda u Ugarskoj« koji je nemačkoj
manjini garantovao prava nalik na ona tražena Švapskim manifestom od 8.
decembra 1918, sa jednim ministrom zaduženim samo za Nemce koji bi bio
odgovoran kako mađarskom parlamentu, tako i nemačkoj skupštini.[90]
To je bilo potpuno neprihvatljivo za Blajera: za njega je to bila avantura i
raskidanje vekovnih veza sa mađarstvom, za šta on nije bio spreman.[91]
Ne treba odbaciti ni mogućnost da je Blajer naslutio u kom pravcu se kreće
Ugarska, te da je zakon osudio koliko iz odbojnosti prema komunizmu (na koji mu
je toliki radikalizam mirisao), toliko iz straha da će nemačku manjinu pogoditi
osveta radikalno desnih Mađara.
Iako je Karoljijeva vlada od samog početka
obećavala prava nacionalnim manjinama, ovako velikodušan zakon je bio posledica
konkretne političke potrebe. Trebalo je, naime, sprečiti da se Nemci zapadne
Ugarske (Burgenland, Gradišće), oko grada Šoprona, na predstojećem referendumu
o budućoj državnopravnoj pripadnosti svog kraja, izjasne za otcepljenje od
Ugarske i pripajanje Austriji. Uprkos tome što je skrojen po meri Burgenlanda,[92]
ovaj zakon treba spomenuti kao istorijski presedan.
Na teritoriji same Vojvodine, Narodna uprava je
bila ta koja je bila radikalnija u odnosu na centralnu vladu. Beograd, koji je
bio vezan obavezama prema poštovanju primirja s Mađarskom i činjenicom da će
tek Konferencija mira odrediti nove granice, tek je u drugoj polovini decembra
1918. prihvatio radikalniju liniju Narodne uprave. Tako je 20. februara 1919.
došlo do smenjivanja mađarske uprave na čelu sa Rotom. Na većinu rukovodećih
mesta postavljeni su Srbi. Istovremeno na simboličan način je pojačana politika
pridobijanja Švaba postavljanjem Rajnholda Hegna za temišvarskog župana. Istog
dana je raspušteno i Banatsko narodno veće, a verovantno radi prividne
ravnoteže i Srpsko.[93]
Nije isključeno da je na ove poteze srpskih vlasti uticala i agitacija Rudolfa
Brandša, koji je opredelivši se za Rumuniju, sredinom februara 1919. došao u
Temišvar gde je na sastanku sa članovima Švapskog narodnog veća pokušao da
pridobije njegove članove da se i oni izjasne u prilog pripajanja Banata
Rumuniji. U istom smislu je nastupio i u Lugošu, a radikalna nemačka štampa je
već od decembra 1918. pisala u pro-rumunskom smislu.[94]
Potezima jugoslovenskih vlasti protivila se komanda francuske Istočne armije,
kao i Vrhovna komande vojske Kraljevine
SHS koja je želela da vodi glavnu reč na privremeno zaposednutim teritorijama.[95]
Međutim, reakcija koja je usledila na smenu Rota
bila je izrazito promađarska, a njeni nosioci bili su radnici različitih
nacionalnosti, uključujući i nemačke. Socijal-demokratska stranka Ugarske koja
je podržavala integritet Ugarske bila je ta koja je povela akciju, a kao što
smo videli, ona je obuhvatala i oko 70-80.000 organizovanih nemačkih
radnika. Sutradan po smeni komesara
mađarske vlade došlo je do generalnog štrajka železničara u Banatu, koji se
preneo na Bačku i Baranju – tj. sve zaposednute oblasti. Štrajku su se
pridružili i ostali radnici, te činovnici, zanatlije i trgovci. Štrajkački
zahtevi su bili prvenstveno nacionalnopolitičke, pa tek onda socijalne prirode.
Zahtevano je da se prestane sa otpuštanjem mađarskih činovnika i da se više ne
traži polaganje zakletve na vernost novim vlastima, kao i pravo na opstanak
radničkih veća.[96]
Jugoslovenske vlasti su morale da popuste, tako da je došlo do privremene
obustave otpuštanja mađarskih činovnika i zahteva za polaganjem zakletve, a
vlasti su se obavezale i da će omogućiti rad radničkih veća.[97]
Od februara 1919. glavna pozornica rešavanja
pitanja buduće pripadnosti Bačke, Banata i Baranje prenela se u Pariz gde je
počinjala mirovna konferencija. Velike sile su uzele stvar u svoje ruke, a male
zemlje, kako pobednice, tako i poražene, u najboljem slučaju mogle su da iznesu
svoje argumente i da neslužbeno lobiraju. Pri tom su i Kraljevina SHS, i
Rumunija i Mađarska iznosile istorijske, etnografske, političke, vojne,
ekonomske i kulturne argumente zašto bi dotične teritorije trebalo da pripadnu
baš njima.[98]
Jugoslovenska delegacija je predstavljajući Bačku,
Banat i Baranju kao iskonski slovenske zemlje, tvrdila da su Švabe (kao
uostalom i Mađari sa kojima su činili većinu stanovištva u Bačkoj i zapadnom
Banatu) bili tek kasni kolonisti, ta da ih zato pri povlačenju novih granica ne
treba uopšte pitati za mišljenje.[99]
Jugoslovenska (srpska) propaganda na Konferenciji je tvrdila da su Nemci
namerno naseljeni u južnu Ugarsku sa ciljem da se oslabe Srbi.[100]
Na taj način se htelo na posredan način retrospektivno potkopati moralnu
poziciju Švaba, koji su eto, još pre 200 godina, bili oruđe neprijatelja Srba,
Antantinih saveznika.
Istovremeno sve zainteresovane strane su počele i
propagandne akcije na terenu – kako na teritorijama koje su kontrolisale, tako
i s druge strane demarkacione linije a prvenstveno je trebalo pridobiti Nemce.[101]
Jugoslovenske vlasti su u Banatu, Bačkoj i Baranji uglavnom kontrolisale
teritoriju na koju su pretendovale tako da za razliku od Mađarske i Rumunije
nisu imale potrebe za propagandom s druge strane demarkacione linije. Trebalo
je ubediti predstavnike velikih sila da Kraljevini SHS u trajno vlasništvo daju
oblasti koje je ona tada, de iure, držala samo pod vojnom okupacijom. U cilju dokazivanja svog prava, vodeći ljudi
mlade države počeli su akciju pridobijanja nesrpskog stanovništva koje je
svojim navodnim »dokumentovanim« željama za priključenjem Kraljevini Srba,
Hrvata i Slovenaca trebalo da da legitimitet zahtevima njenih diplomata.[102]
Jasno je da takvi zahtevi nipošto nisu bili spontani: šef jugoslovenske
delegacije na mirovnoj konferenciji, Nikola Pašić, zahtevao je da se iz Bele
Crkve, Vršca i Kikinde Konferenciji što pre pošalju zahtevi za priključenjem
tih gradova Kraljevini SHS. Tako je u pretežno nemačkom gradiću Beloj Crkvi 16.
marta 1919. organizovan skup čiji učesnici su bili uglavnom Srbi iz mesta i
okoline. Zbor je usvojio rezoluciju kojom se zahteva pripajanje tog gradića
novostvorenoj južnoslovenskoj državi.[103]
Izgleda, međutim, da tokom svoje višemesečne
okupacije srpske/jugoslovenske vlasti nisu uspele da za sebe pridobiju većinu
Švaba: prednost Kraljevini SHS u odnosu na Rumuniju ili Mađrasku davali su samo
južnobanatski nemački radikali koji su živeli u krajevima sa dosta Srba.[104]
Među vodećim Nemcima u Temišvaru, raspoloženje je u to vreme, a i kasnije bilo
podeljeno: radikali oko Viktora Orendi-Homenaua bili su za ujedinjenje sa
Rumunijom, dok su »umereni« (mađaroni)
na čelu sa Kasparom Mutom bili za autonomnu banatsku republiku u sastavu
Mađarske ili pod mađarskim ili francuskim protektoratom.[105]
Mut je neočekivano promenio mišljenje i sredinom aprila 1919. se izjasnio za
prisajedinjenje Srbiji. Ovo je mnoge iznenadili, pa su se čak pojavile tvrdnje
da se prodao Srbima.[106]
Međutim, imajući na umu njegov konzervativizam, treba pretpostaviti da su vlast
Bele Kuna u Mađarskoj i veliki broj Nemaca u jugoslovenskom delu Bačke bili
razlozi koji su ga naveli da odustane od ideje autonomije. On joj se, međutim,
vratio tokom maja kada je ideja jugoslovenskih vlasti o referendumu u Banatu
propala zbog odbijanja švapskih vođa i kada je video prve znake da se srspke
snage spremaju da napuste Temišvar.[107]
Velike sile su već u junu 1919. praktično rešile
pitanje razgraničenja. Srpske snage su se povukle sa teritorija koje je trebalo
da ostanu van Kraljevine SHS. Sa svoje strane Rumunija se nije odricala celog
Banata koji joj je bio obećan prilikom njenog ulaska u rat 1916. U tome je
naišla na podršku nemačkih političara u Temišvaru i drugim mestima istočnog
Banata koji su iz istorijskih, ekonomskih i etničkih razloga želeli da sačuvaju
Banat kao celinu. U tom cilju je u Temišvaru 10. avgusta 1919. organizovan
veliki prorumunski zbor na kome je pred 30-40.000 ljudi usvojena deklaracija
kojom se zahtevalo da celokupan Banat pripadne Rumuniji. Oko 1000 nemačkih
predstsvnika iz 33 mesta rumunskog Banata na zasebnom zboru je podržalo ovaj
zahtev sa argumentacijom da bi deoba Banata bila propast za tamošnje Švabe;
pošto je Temišvar dodeljen Rumuniji, trebalo je tražiti da i ostatak pokrajine
pripadne toj zemlji. Rešeno je da se u tom cilju u Pariz na Mirovnu
konferenciju pošalje jedna delegacija koja će tamo predati memorandum u kome će
biti iznet stav Švaba.[108]
Švapsko izaslanstvo je to i uradilo preko rumunske delegacije na Konferenciji
mira, ali je njegov zahtev 19. avgusta
1919. samo saslušan.[109]
Što se povlačenja granice Kraljevine SHS prema
Mađarskoj tiče, ona je s obzirom na Nemce, bila mnogo manje dramatična i
značajna. Razlog je bio geografske prirode: u Bačkoj je većina Švaba živela
dalje od predložene granične linije. Iako će Mađarska još dugo biti u srcima
mnogih bačkih Švaba, tu je bilo teže organizovati političke aktivnosti nalik
onima u podeljenom Banatu.[110]
Sem toga, i vlast Bele Kuna je za neko vreme paralisala simpatije većine
mađarofilskih Nemaca prema Mađarskoj.
Vojvođanske Švabe su se našle u jugoslovenskoj državi
uglavnom protiv svoje volje, a ona je nekim nespretnim potezima protiv sebe
izazvala i deo stanovništva koji joj možda u početku nije bio nenaklonjen. Glavna takva mera bila je regrutacija, koja je u Banatu počela već u
januaru 1919.[111] U decembru iste godine došlo je zbog regrutacije do nemira u nekim
nemačkim i mađarskim selima, a u martu 1920. ponovo je došlo do nemira u
švapskom selu Torža u kome je 15 ljudi ubijeno a 20 ranjeno.[112] Nemci i drugi ne-Sloveni bili su posebno ogorčeni činjenicom da im
je mlada država nametala državljanske obaveze (vojska, porez), dok im je
istovremeno uskraćivala građanska prava (izborno pravo) – sa obrazloženjem da
rok opcije još nije istekao. Pravo opcije na koje su se vlasti pozivale, Nemci
i drugi stanovnici novopripojenih teritorija u Vojvodini dobili su članovima
61-66 mirovnog ugovora sa Mađarskom u Trijanonu koji je predviđao pravo da do
kraja 1922. za Mađarsku optiraju lica koja su do tad imala mađarsko
državljanstvo.[113]
Uticaj
stvaranja nove države na Nemce u Vojvodini nije, međutim bio samo negativan –
posebno ne prvih godina. Tako je npr. na području školstva došlo do redukcije
mađarskog školstva predviđenog pre svega da mađarizuje manjinsku decu,[114]
i do otvaranja nemačkih škola umesto zatvorenih mađarskih.[115]
Cilj vlasti je bio odvojiti Švabe od Mađara davanjem određenih ustupaka na
polju kulture. To se videlo i po tome što je 1920. odobreno stvaranje krovne
nemačke organizacije, Kulturbunda, koja je trebalo da bude osnovni nosilac
kulturnih, ekonomskih i socijalnih aktivnosti nemačke manjine.[116]
I prema njemu je predusretljivost bila najveća u Banatu, Bačkoj, Baranji i
istočnom Sremu, gde je trebalo suzbijati mađarski uticaj. U drugim delovima
zemlje naseljenim Nemcima (Slavonija, Slovenija), politika vlasti je bila mnogo
restriktivnija. Iako se zbog koncentracije inteligencije i opšteg političkog
značaja tih gradova najvažniji deo političke delatnost vojvođanskih Švaba
odvijao u Budimpešti i Temišvaru, posle povlačenja granica, Bačka, Banat i
istočni Srem su postali središte svih inicjativa jugoslovenskih Nemaca. Tako će
ostati tokom narednih 20 godina. Može se reći da su mlađe generacije Švaba iz
te tri oblasti tokom decenije 1910-1920. stekle nacionalnu zrelost i
kvalifikovale se za vođstvo celokupne nacionalne manjine – koja ni u svim
krajevima, ni u svim starosnim grupama još nije razvila nacionalnu svest u
dovoljnoj meri.
[1] Srem je istorijski bio deo
Kraljevine Hrvatske i Slavonije. Posle Drugog svetskog rata njegov istočni deo
je pripojen Srbiji, postavši deo Autonomne pokrajine Vojvodine. Zbog toga će uz zapadni deo Banata i Bačku i on biti predmet našeg
posmatranja.
[2] Johann Weidlein, Madjarisierung der Deutschen in
Ungarn, Schorndorf 1955; Fritz Valjavec, Das deutsche Bürgertum und die Anfänge
der deutschen Bewegung in Ungarn, u: Isti, Ausgewählte Aufsätze, München 1963;
Ingomar Senz, Donauschwäbische Geschichte, II. Wirtschaftliche Autarchie und
politische Entfremdung 1806 bis 1914, München 1997, str. 223, 237, 275-276,
307-315; Isti, Die nationale Bewegung der ungarnländischen Deutschen vor dem
Ersten Weltkrieg. Eine Entwicklung im Spannungsfeld zwischen Alldeutschtum und
ungarischer Innenpolitik, München 1977, str. 24, 52.
[3] Po Bogumilu Hrabaku nacionalna
struktura zemljoposednika u južnoj Ugarskoj krajem XIX veka izlgedala je ovako:
(Bogumil Hrabak, Dezerterstvo, zeleni kadar i prevratna anarhija u
jugoslovenskim zemljama 1914-1918, Novi Sad 1990, str. 15.)
veličina poseda Mađari Nemci
Rumuni Srbi drugi
ispod 2,5 ha 27,5% 24,6% 9,5% 26,6% 11,8%
2,5-5 ha 21,7% 18,5% 12,9% 34% 12,9%
5-25 ha 21,3% 24,3% - 31,9% 12,7%
25-50 ha 19,3% 37,4% 4,3% 27,4% 11,6%
50-500 ha 25,8% 31,6% 2,2% 27,7% 12,7%
Pred Prvi svetski rat
stanje je izgledalo ovako:
Srbi Hrvati
Nemci Mađari
do 1 kj 16,98% 18,43% 36,32% 33,86%
1-5 kj 20,78% 20,06% 25,91% 21,16%
5-20 kj 43,33% 46,82% 27,04% 24,31%
20-100 kj 18,45% 14,51% 9,71% 19,28%
100-200 kj 0,35% 0,19% 0,44% 1,02%
preko 1000 kj 0,01% 0,02% 0,24% 0,08%
Nikola Gaćeša, Posedovni
odnosi u Vojvodini pred Prvi svetski rat, u: Isti, Radovi iz agrarne istorije i
demografije, Novi Sad 1995, str. 46.
[4] Friedrich Gottas, Die Deutschen in Ungarn, u:
Adam Wandruszka, Peter Urbanitsch (Hrsg.), Die Habsburgermonarchie 1848-1918,
III. Die Völker des Reiches, Wien 1980, str. 372-374, 395-398, 401-402,
407-410; Günter Schödl, Am Rande des Reiches, am Rande der Nation: Deutsche im
Königreich Ungarn, u: Isti (Hrsg.), Deutsche Geschichte im Osten Europas. Land
an der Donau, Berlin 1995, str. 402-408; Senz, Die nationale Bewegung, 63, 98; Arpad Lebl, Građanske partije u Vojvodini 1887-1918, Novi Sad 1979, str. 271;
Josef Wolf, Entwicklung der ethnischen Struktur des Banats 1890-1992, Wien
2004, str. 139.
[5] Senz, Die
nationale Bewegung, 244-289.
[6] Lebl,
n.d., 88, 118; Senz, Die nationale Bewegung,
176, 185, 245-247; Schödl, n.d., 421; Heimatbuch der Stadt Weißkirchen
im Banat, Salzburg 1980, str. 107.
[7] Senz, Die
nationale Bewegung, 209.
[8] Valentin
Oberkersch, Die Deutschen in Syrmien, Slawonien und Kroatien bis zum Ende des
Ersten Weltkrieges, Stuttgart 1972, str. 68; Mihael Antolović, Političko organizovanje Nemaca u Sremu
početkom XX veka, Spomenica Istorijskog arhiva »Srem«, 6, 2007, str. 15-27.
[9]
Mihovil Tomandl, Pančevo za vreme Prvog svetskog rata (1914-1918),
Zbornik Matice srpske za društvene nauke, 24, 1959, str. 91; Danilo Kecić,
Revolucionarni radnički pokret u Vojvodini 1917-1921, Novi Sad 1972, 41; Valentin
Oberkersch, India. Deutsches Leben in Ostsyrmien, Stuttgart 1977, str. 81.
[10]
Janko Pleterski, Prvo opredeljenje Slovenaca za Jugoslaviju, [Beograd
1976], str. 134 i dalje; Josip Horvat, Politička povijest Hrvatske, Zagreb
1989, str. 43-80.
[11] Ludmilla
Schlereth, Die politische Entwicklung des ungarländischen Deutschtums während
der Revolution 1918/19, München 1939, str. 5.
[12] Schödl,
n.d., 441; Schlereth, n.d., 6.
[13] Schödl,
n.d., 438.
[14] Matthias Annabring, Volksgeschichte der Deutschen
in Ungarn, Stuttgart 1954, str. 45; Branimir Altgeyer, Elaborat o njemačkoj
narodnoj skupini, I, 1947. (Rukopis u: Vojni arhiv (Beograd), Nemačka arhiva,
k. 40-D, f.3, d. 1.), str. 5; Lórant Tilkovszky, Zeitgeschichte der
Ungarndeutschen seit 1919 mit einer Vorgeschichte, Budapest 1991, str. 30; Geza
C. Paikert, The Danube Swabians. German Populations in Hungary, Rumania and
Yuggoslavia and Hitler’s Impact on their Patterns, The Hague 1967, str. 89;
Walter Schneefuß, Deutschtum in Südost-Europa, Leipzig 1939, str. 48; Ingomar
Senz, Die Donauschwaben, [München 1994], str. 63; Schlereth, n.d., 1.
[15] Mihály
Károlyi, Vjera bez iluzija. Memoari „crvenog grofa“,
Zagreb 1982, 118, 132; Jörg Hoensch, A History of Modern Hungary 1867-1986, London, New York 1989, 82.
[16] Horvat, n.d., II, 84-98
[17] Spomenica oslobođenja
Vojvodine 1918, Novi Sad
1929, str. 29.
[18] Spomenica, 30, 124; Petar
Pekić, Povijest oslobođenja Vojvodine, Subotica
1939, str. 129-130, 242.
[19] Spomenica, 136; Ljubica
Šijački, Privreda Banata između dva svetska rata, Novi Sad 1987, str. 62.
[20] Pekić, n.d., 190; Šandor Mesaroš, Položaj Mađara u Vojvodini
1918-1929, Novi Sad
1981, str. 37.
[21] Schlereth,
n.d., 23.
[22] Michael
Kausch, Schicksalswende im Leben der Banater deutschen Volkes. Das Ringen um
Rückeroberung der völkischen Gesinnung und der nationalen Güter, I. Wegbereitung
und Aufbauarbeit, Temeschburg 1939, str. 19-20; William Marin, Kurze Geschichte
der Banater Deutschen mit besonderer
Berücksichtigung ihrer Beziehungen zur
rumänischen Bevölkerung und ihrer Einstellung zur Vereinigung von 1918,
Temeswar 1980, str. 82-83; Annabring, n.d., 55-56; Schlereth, n.d., 12.
[23] Schlereth,
n.d., 27.
[24] Annabring,
n.d., 56.
[25] Schödl,
n.d., 444-446.
[26] Marin, n.d., 83;
Izgleda da Šedl greši kad misli da je Blajera revolucija u Budimpešti
podstakla na stvaranje Narodnog veća jer je on svoj poziv za osnivanje uputio
30. oktobra, dok je prevrat izvršen u noći između 30. i 31. oktobra. (Schödl,
n.d., 447.) Budući da je osnivački skup prvobitno sazvan za narednu sedmicu,
verovatnije je da je ga je revolucija samo ubrzala. (Up. Annabring, n.d., 56.)
[27] Annabring,
n.d., 58.
[28] Annabring,
n.d., 59; Kausch, n.d., 37.
[29] Schödl,
n.d., 447; Marin, n.d., 83.
[30] Schlereth,
n.d., 32.
[31] Po Marinu,
osnivački skup je sazvan tek za 8. novembar. (Marin, n.d., 28.)
[32] Schlereth,
n.d., 29; Kausch, n.d., 45.
[33] Marin,
n.d., 29.
[34] Republika
je proglašena kao autonomna u okviru Ugarske. (Marin, n.d., 92.)
[35] Andrea
Schmidt-Rösler, Rumänien nach dem Ersten Weltkrieg. Die Grenzziehung in
der Dobrudscha und im Banat und die Friedensprobleme, Frankfurt (Berlin, Bern,
New York, Paris, Wien) [1994], str.
204-205; Ista, Der Gedanke einer Banater Autonomie 1918-1920,
Südostdeutsche Vierteljahresblätter, XLIV, 1, 1995, str. 58; Gligor Popi,
Banatski Rumuni 1918, u: Prisajedinjenje Vojvodine Kraljevini Srbiji 1918, Novi
Sad 1993, str. 216-217.
[36] Ljubomirka
Judin, O radu Narodne uprave za Banat, Bačku i Baranju 1918-1919, Zbornik
Matice srpske za društvene nauke, 51, 1968, str. 21.
[37] Kecić,
n.d., 103, 106.
[38] Kecić,
n.d., 103.
[39] Kausch,
n.d., 27; Toma Milenković, Banatska republika i mađarski komesarijat u Banatu
(31. oktobar 1918 – 20. februar 1919), Zbornik Matice srpske za istoriju, 32,
1985, 101-107.
[40]
Milenković, n.d., 110.
[41]
Milenković, Banatska republika, 108; Schmidt-Rösler, Rumänien, 206.
[42] Kada je Blajer odbio saradnju sa Sasima i
ostalima, Brandš ga je pred zborom nazvao otpadnikom, pozvavši prisutne da
slede njega (Brandša). Annabring, n.d., 61; Schlereth, n.d., 34.
[43] Kausch,
n.d., 37; Schlereth, n.d., 34-35.
[44] Kausch,
n.d., 36-37; Schlereth, n.d., 34; Schödl, n.d., 449.
[45] Schlereth,
n.d., 40.
[46] Kausch,
n.d., 39; Annabring, n.d., 64.
[47] Šleretova
piše da je to učinjeno iz taktičkih razloga – da se zaštite od progona vlasti i
da preko socijal-demokrata utiču na nemačku radničku klasu (70-80.000 radnika
članova Socijaldemokratske stranke Ugarske) u nacionalnom smislu. (Schlereth,
n.d., 35.) Mi smo skloni da u ubacivanju ovakve primedbe vidimo njen taktički
potez – s obzirom na vreme i mesto objavljivanja knjige. Celokupna ranija
Brandšova delatnost je pokazivala da je on bio otvoren za saradnju sa ljudima
najrazličitijih usmerenja.
[48] Schödl,
n.d., 449.
[49] Marin,
n.d., 84; Schlereth, 35; Annabring, n.d., 61.
[50] Kausch,
n.d., 40.
[51] Annabring,
n.d., 60.
[52] Annabring,
n.d., 61-62; Schödl, n.d., 448.
[53] Vuk Vinaver, Jugoslavija i Mađarska 1918-1933,
Beograd 1971, str. 21; Bogdan Krizman, “Beogradsko primirje” od 13. novembra
1918, Zbornik Matice srpske za društvene nauke, 47, 1969, str. 124-126;
Károlyi, n.d., 149-151; Mária Ormos, The Military Convention of Belgrade, u:
Béla Királyi, László Vészpremy (eds.), Trianon and East Central Europe. Antecedents and Repercussions, New York 1995. Tekst konvencije vidi u:
Francis Deák, Hungary
at the Paris Peace Conference. The Diplomatic History of the Treaty of Trianon , New York
1972, str. 359-361.
[54] Enikő Sajti,Hungarians in the Vojvodina 1918-1947, Boulder Col .
2003, str. 4-5.
[55] Oberkersch , India ,
82; Mesaroš, n.d., 68.
[56] Mile Bjelajac, Vojska
Kraljevine SHS 1918-1921, Beograd 1988, str.
213.
[57] U švapskoj literaturi je
bilo i povremenih žalbi, ali je pitanje kolilko su one odgovarale stvarnoj
situaciji u jesen 1918, a koliko su bile
projekcija nemilih događaja na kraju Drugog svetskog rata. (Up. Adalbert Karl Gauß (ur.), Erinnerungen an
Palanka, Freilassing 1958, str. 20-21.)
[58]
Milenković, n.d., 121; Mesaroš, n.d., 57-58.
[59] Mesaroš,
n.d., 70; Toma Milenković, Radnički pokret u Vojvodini 1918-1920 (od kraja
Prvog svetskog rata do Obznane), Beograd 1968, 34.
[60] Arhiv Vojvodine (dalje: AV), 11031/1919; 9585/1919;
Mesaroš, n.d., 63, 72; Spomenica, 38, 40, 42, 45, 60, 138; Pekić, 155, 294,
320, 323.
[61] Bogumil
Hrabak je sklon da pljačku tumači kao vid osvete Nemcima i Mađarima. (Up.
Bogumil Hrabak, Logoši, Zeleni kadar i zbivanja u Vojvodini 1918, Istraživanja,
8, 1979, str. 127.)
[62] Hrabak, Dezerterstvo, 294.
[63] Hrabak, Logoši, 126, 133-134; Isti, Dezerterstvo,
301; Tomandl, n.d., 110; Kecić, Oktobarska revolucija, 53-55; Isti,
Revolucionarni radnički pokret, 103-105; Milenković, Banatska republika,
111-114
[64] Pekić,
n.d., 150.
[65] Kosta Milutinović, Vojvodina i stvaranje
Jugoslavije, Koreferat na Drugom kongresu jugoslovenskih istoričara u Zagrebu,
24. novembra 1958, str. 124.
[66] Pekić,
n.d., 201-203; Ljubinka Krkljuš, Pitanje organizacije vlasti u Vojvodini 1918-1919,
u: Srbija na kraju Prvog svetskog rata, Beograd 1990, str. 146.
[67] Pekić, n.d., 310.
[68] Spomenica, 163-164.
[69] Pekić, n.d., 313.
[70] Spomenica, 173.
[71] Judin, n.d., 28.
[72] AV, 81, 1218/1919;
9206/1919; Milenković, Revolucionarni
radnički pokret, 25; Mesaroš, n.d., 72; Kecić, n.d., 125.
[73] AJ, 69, 7/14; AV, 81,
113/1919; 69/1919; 52/1919; Mesaroš, n.d., 63-64; Milenković, Revolucionarni
radnički pokret, 26; Isti, Banatska republika, 127; Schmidt-Rösler, Rumänien,
216, 251.
[74] Judin, n.d., 23.
[75] Judin, n.d., 26-27.
[76] Mesaroš, n.d.., 70; Judin,
n.d., 17-18; Kecić, n.d., 125.
[77] Miron Constantinescu, L'acte de l'union du 1er
décembre 1918, u: Isti, Études d'histoire transylvaine, Bucarest 1970; Schmidt-Rösler, Rumänien, 207; R.W. Seton-Watson, The History of the
Roumanians from Roman Times to the Completion of Unity, London 1963, str. 533;
David Sherman Spector, Romania
at the Peace Conference. A Study of the Diplomacy of Ioan I.C. Bratianu, Iaşi 1995, str. 86.
[78] Schmidt-Rösler, Der Gedanke,
58.
[79] Na mirovnoj konferenciji su
i sve tri zainteresovane zemlje, zavisno od trenutka i mesta, uz etničke
razloge isticali i sve ove druge, kao i razloge vojnostrateške prirode. (Up. F.
Deák, n.d.; Spector, n.d.; Andrej Mitrović, Jugoslavija na Konferenciji mira
1919-1920, Beograd, 1968; Isti, Razgraničenje Jugoslavije sa Mađarskom i
Rumunijom 1919-1920. Prilog proučavanju Jugoslavije na Konferenciji mira u
Parizu, Novi Sad
1975.)
[80] Kausch,
n.d., 31-32; Marin, n.d., 105; Schmidt-Rösler, Der Gedanke, 58; Schlereth, nd.,
49-50; Matthiuas Annabring, Volksgeschichte der Donauschwaben in Jugoslawien,
Stuttgart 1955, str. 6-7.
[81]
Schlereth, n.d., 50.
[82] Marin,
n.d., 105-106.
[83] Iako su u Temišvar 3. decembra 1918. ušle francuske (kolonijalne) trupe pod
generalom Gambetom (Gambetta), srpska vojska je ostala glavna okupaciona sila
do svog povlačenja u julu 1919. (Marin, n.d., 107.)
[84]
Schmidt-Rösler, Der Gedanke, 58.
[85] Marin,
n.d., 106.
[86] Marin,
n.d., 114; Schmidt-Rösler, Der Gedanke, 57.
[87] Schlereth,
n.d., 43; Schödl, n.d., 450;
[88] Schödl,
n.d., 450; Marin, n.d., 104-105..
[89] Annabring,
Volksgeschichte der Deutschen, 69-70.
[90] Annabring,
Volksgeschichte der Deutschen, 71-72; Kausch, n.d., 43.
[91] Kausch, n.d., 45; Annabring, Volksgeschichte der
Deutschen, 71. Pored ovih razloga, uticao je i jedan lični: Blajer, koji je bio
ogorčeni antisemita, nije hteo da sarađuje sa ministrom za narodnosti,
Jevrejinom, Oskarom Jasijem. (Schödl, n.d., 450.)
[92] Kausch,
n.d., 43.
[93]
Milenković, Banatska republika, 136; Schmidt-Rösler, Rumänien, 210, 254.
[94] Marin,
n.d., 112-113.
[95] Milenković, Banatska republika, 137.
[96]
Milenković, Banatska republika, 137; Kecić, n.d., 135-139; Mesaroš,
n.d., 76-79; Marin, n.d., 122-123; Schmidt-Rösler, Rumänien, 211; Sajti, n.d.,
14.
[97] Mesaroš,
n.d., 79.
[98] O tome
vidi detaljno: A. Mitrović, Razgraničenje. Vidi i:
Isti, Jugoslavija; Spector, n.d.; F. Deák, n.d.; Margaret MacMillan, Paris 1919. Six Months
that Changed the World, New York 2002, posebno str. 109-135, 257-270.
[99] Bogdan Krizman, Bogumil Hrabak (ur.), Zapisnici sa sednica
delegacije Kraljevine SHS na mirovnoj konferenciji u Parizu 1919-1920, Beograd
1960, str. 30; Mitrović, Razgraničenje, 24, 41, 66.
[100] Jovan Cvijić, Jovan Radonić,
Stanoje Stanojević, Ilarion Zeremski, La question du Banat, de la Batchka et de
la Barany. Le Banat, Paris 1919, str. 11, 20;
Isti, La question du Banat , de la Batchka et
de la Barany. La Batchka,Paris 1919, str. 4-6; Krizman, Hrabak (ur.), n.d.,
113, 341, 345.
[101] O rumunskoj propagandi v.:
Arhiv Jugoslavije (dalje: AJ), F. 366, f. 3, 4 i 5; Spector, n.d., 89;
Schmidt-Rösler, Rumänien, 216-217, 247; F. Deák, n.d., 377. .
[102] A. Mitrović, Razgraničenje,
277-278, 280.
[103] AJ, F. 336, f. 3.
[104] Marin, n.d., 5.
[105] Marin, n.d., 128.
[106] Marin, n.d., 129.
[107] Marin, n.d., 133-134.
[108] Marin, n.d., 146-147.
[109]
Schmidt-Rösler, Der Gedanke, 58.
[110] Po jednom
očevicu, srpske vlasti u Banatu ničim nisu ometale političke aktivnosti
tamošnjih Švaba. Nepravde koje su im po njihovom sopstvenom mišljenju nanete,
naneli su im vrhovi francuske okupacione vojske. Što se srpskih vlasti tiče,
one doduše, nisu ometale političku delatnost banatskih Nemaca, ali su odbijale
da aktivno pomognu bilo kakvu njihovu kulturnu ili drugu inicijativu – sa
obrazloženjem da ne žele da unapred donose odluke koje bi obavezivale državu
kojoj će dotična teritorija pripast. (Kausch, n.d., 49.)
[111]
Schmidt-Rösler, Rumänien, 212.
[112] Sajti,
n.d., 14-15.
[113] Ugovor o
miru sa Ugarskom. Zbirka zakona, sv. 64, Beograd 1927, str. 42-44.
[114] Tako su u tri južnougarske županije
(torontalskoj, tamiškoj i bač-bodroškoj) među manjinama Nemci imali najgori
odnos broja stanovnika prema broju škola na maternjem jeziku: na 521.000 Švaba
dolazilo je samo 49 škola, dok je na 250.000 Rumuna dolazilo 168, na 415.000
Srba 184, a na 49.000 Slovaka 16 škola. ( Senz, Die nationale Bewegung,
212-213.)
[115] Arhiv Vojvodine (dalje: AV), 81,
1113/1919; Josef Volkmar Senz, Das Schulwesen der Donauschwaben im Königreich
Jugoslawien, München 1969, str. 37-39; Biljana Šimunović-Bešlin, Prosvetna politika u Dunavskoj banovini
(1929-1941), Novi Sad 2007, str. 192;
Oskar Plautz, Das Werden der Volksgemeinschaft in Südslawien, Novi Sad 1940,
str. 67; Handwörterbuch des Grenz- und Auslanddeutschtums, I, Breslau 1933,
str. 339-340.
[116] Plautz, n.d., 26; J.V. Senz, n.d.,
51-52; Isti, Politische Aktivitäten der Donauschwaben in Jugoslawien zwischen
den beiden Weltkriegen, Deutsche Forschungen in Ungarn, IX, 1-4, 1944-1985,
str. 300; Dušan Biber, Nacizem in Nemci v Jugoslaviji 1933-1941, Ljubljana
1966, str. 32-33; Hans Rasimus, Als Fremde im Vaterland, München 1989, str.
16-35.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen